بحران مالی، زنگ خطر را در یونان به صدا در آورده است

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، مطالعات بانک ملی یونان در مورد احتمال خروج این کشور

از حوزه یورو، نشان می دهد که در صورت خروج یونان از حوزه یورو، بحران مالی و بیکاری به حد وحشت آوری خواهد رسید.

به گزارش رسانه های خبری یونان، بانک ملی این کشور پس از انجام مطالعاتی در مورد وضع اقتصادی یونان، اعلام کرد که در صورت خروج یونان از حوزه یورو، رکود بازار از شش درصد فعلی به ۲۲ درصد، نرخ بیکاری از ۲۱ درصد، به ۳۴ درصد افزایش و درآمد ناخالص ملی کشور ۱۴ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و وضع بحرانی غیر قابل پیش بینی بوجود خواهد آمد.

بانک ملی یونان در ادامه گزارش همچنین می نویسد، چنانچه یونان از حوزه یورو خارج شود، نرخ تورم بالا خواهد رفت و قیمت اجناس وارداتی بطور بی سابقه ای افزایش خواهد یافت.

رسانه گروهی یونان همچنین به نقل از بانک ملی این کشور گزارش دادند که مساله خروج یونان از حوزه یورو در محافل تصمیم گیرنده در خارج از کشور به یک مساله روز مبدل و جدی شده است که بایستی به این گفت وگوها و عواقب آن توجه ویژه شود.

بانک ملی یونان همچنین در گزارش خود می نویسد، خروج یونان از حوزه یورو باعث خواهد شد که سطح زندگی مردم و در آمد سرانه کشور ۵۵ درصد کاهش یابد که این امر باعث خواهد شد که اقشار ضعیف جامعه حتی قادر به تامین معیشت روزمره خود نخواهند بود.

گزارش این بانک همچنین حاکی است که در صورت خروج یونان از حوزه یورو و روی آوردن به دراخما (واحد پولی سایق) ارزش واحد پولی جدید ۶۵ درصد نسبت به واحد پولی امروز (یورو) کاهش نشان خواهد داد و شرکت ها و منابع مالی خارجی از اعطای وام و یا فرصت واردات به شرکت های یونانی خودداری خواهند کرد که در این شرایط وضعیت بحرانی برای مردم و اقتصاد کشور بوجود خواهد آمد.

بانک ملی یونان در ادامه گزارش خود می نویسد، چنانچه چنین وضعیتی برای اقتصاد کشور بوجود آید، مردم حتی توان خرید دارو، مواد سوختی و دیگر مواد اولیه زندگی را نیز نخواهند داشت.

این بانک اتخاذ سیاست گفت وگو با وام دهندگان برای افزایش زمان بازپرداخت بدهی های خارجی، کاهش فشار اقتصادی از دوش اقشار کم درآمد و افزایش نقدینگی بانک های کشور را عواملی مهم در رشد اقتصادی کشور و زمینه ساز برای خروج گام به گام از بحران اقتصادی قلمداد کرده است.

تحلیلگران اقتصادی و سیاسی بر این باورند که مطرح کردن این مساله و بحران احتمالی اقتصادی کشور، بی تاثیر بر نتایج انتخابات عمومی یونان نخواهد بود.

این گزارش در زمانی منتشر شده که تبلیغات انتخاباتی به اوج خود رسید و احزاب راستگر و طرفدار نظام سرمایه داری، احزاب چپگرا را به تلاش برای خروج از حوزه یورو و اتحادیه اروپا متهم می کنند.

چندی پیش ‘چارلز دالاراس’ رییس ۴۵۰ بانک بزرگ جهانی اعلام کرد که خروج یونان از حوزه یورو، باعث تاثیر غیر قابل کنترلی بر اقتصاد اروپا و جهان خواهد شد که به اسانی قابل مدیریت نخواهد بود.

وی همچنین گفت، آلمان ۷۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو و فرانسه ۵۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از خروج یونان از حوزه یورو، متضرر خواهند شد.

یونان در حال تبلیغات انتخاباتی بسر می برد و این تبلیغات در این اواخر توسط احزاب و رسانه های گروهی این کشور شدت یافته است.

احزاب راستگرای محافطه کار و طرفدار نظام سرمایه داری دائماً مساله حضور و یا خروج از حوزه یورو و اتحادیه اروپا را در جریان تبلیغات انتخاباتی مطرح و خود را تضمین کننده حضور و احزاب چپگرا و به ویژه حزب چپ گرای ائتلاف ( سی ریزا) را به تلاش برای خروج از حوزه یورو متهم می کنند.

حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) گرچه بارها اعلام کرده که خواستار حضور در حوزه یورو و اتحادیه اروپا می باشد و تاکنون تلاش نموده که این اتهامات را رد کند، ولی احزاب راستگرا و رسانه های حامی آنان این اتهامات را به عنوان برگ برنده ای در تبلیغات انتخاباتی خود مکرراً تکرار و مطرح می کنند.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ها بیش از ۸۶ درصد مردم یونان خواستار تغییر و یا لغو توافقنامه دولت یونان با اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا برای اعطای بسته کمک مالی به یونان، ولی خواستار ادامه حضور کشورشان در حوزه بورو هستند.

۲۱۷۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۹۴۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.