بحران پژو، رشد صادرات ایران‌خودرو

جام جم آنلاین: پژو و ایران خودرو اگرچه شرکای ۲۰ ساله‌اند، اما ظاهرا تقدیر، سرنوشت متفاوتی را برای آن‌ها رقم زده است. یکی دچار افت تولید و صادرات شده و در آستانه ورشکستگی قرار دارد و دیگری با جهش قابل توجهی رشد ۵۰ درصدی را در صادرات تجربه می‌کند.

گروه صنعتی ایران خودرو حدود ۲۰ سال پیش همکاری نزدیکی را با شرکت پژو فرانسه آغاز کرد. این همکاری در حدی گسترش یافت که خودروهای تحت برند پژو به محصولات اصلی در سبد تولیدات ایران خودرو تبدیل شدند.

نزدیکی ایران خودرو و پژو در همکاری مشترک در حدی بود که پژو سعی می‌کرد از ورود رقبای دیگر به این حوزه جلوگیری کند؛ به‌گونه‌ای که این شرکت حتی چند سال پیش که رقیب فرانسوی‌اش (رنو) وارد همکاری با دو خودروساز بزرگ ایرانی برای تولید محصولات ال۹۰ شد، به طرق مختلف سعی در جلوگیری از همکاری این شرکت با ایران خودرو داشت.

با این حال ظاهرا سرنوشت، پایان متفاوتی را برای دوران همکاری دو شریک دیرینه رقم زده است؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال جاری شرکت پژو در بیانیه‌ای رسمی از قطع صادرات قطعات خودرو به ایران به دلیل همراهی با تحریم‌های بین‌المللی خبر داد. اگرچه هنوز چند ماهی بیشتر از تصمیم این شرکت فرانسوی در جدایی ناخواسته از شریک دیرینه‌اش نگذشته، اما اثرات مخرب این تصمیم به سرعت نمایان شده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکت چندی پیش از کاهش حدود ۳۵ درصدی صادرات قطعه در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

علاوه بر آن، پژو اعلام کرده برای جلوگیری از ورشکستگی مجبور به اخراج ۸۰۰۰ تن از کارمندان خود است. اگرچه بخشی از وضعیت فعلی پژو به بحران اقتصادی منطقه یورو باز می‌گردد، اما به گفته کارشناسان، بخش اعظم این مشکلات به‌ویژه کاهش صادرات قطعه این شرکت ناشی از قطع همکاری با ایران خودرو است.

در مقابل اما ایران خودرو روی دیگری از نتایج قطع همکاری با پژو را به نمایش گذاشت؛ به‌گونه‌ای که این شرکت اگرچه به دنبال قطع ناگهانی صادرات پژو به ایران با افت تولید محصولات تحت برند این شرکت روبرو شد، اما به سرعت در حال داخلی سازی این قطعات و جبران افت تولید بوده و در حوه صادرات نیز برخلاف پژو، رشد حدود ۵۰ درصدی را در سال جاری تجربه کرده است.

طبق اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو، این شرکت در سه ماه نخست امسال ۴۵۷۲ دستگاه خودرو صادر کرده که از نظر تعداد ۴۵ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد. برنامه ایران خودرو در سال جاری صادرات ۵۰ هزار دستگاه خودرو است که از این مقدار ۳۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه آن معادل ۷۹ درصد از صادرات متعلق به برند ملی خواهد بود.

به نظر می‌رسد تقدیر سرنوشت متفاوتی را برای دو شریک دیرینه رقم زده است؛ یکی قربانی فشارهای طرف آمریکایی شده و با افت تولید و صادرات مواجه می‌شود و دیگری نیز در پس این جدایی تقویت توان تولید داخل را دنبال کرده و با رشد قابل توجه صادرات نیز مواجه می‌شود. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.