بحرین؛ زندانی که به دست فراموشی سپرده شده است

تلویزیون دولتی روسیه تاکید کرد غرب درباره جنایتهای حکومت بحرین سکوت کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، صدها شیعه بحرینی بار دیگر روز گذشته به خیابانها ریختند تا حکومت پادشاهی سنی این کشور به آنها حقوقی برابر با دیگران بدهد و زندانیان سیاسی را هم آزاد کند. این درحالی است که در ۱۸ ماه گذشته حکومت بحرین به صورت خشونت آمیز به سرکوب معترضان مشغول بوده است. اتهاماتی هم درباره اقدامات وحشیانه حکومت بحرین مطرح است. حکومت پادشاهی بحرین قول داده است رفتارش را با مخالفان سیاسی بهتر کند و مانع از بروز اقدامات خشونت آمیز برضد گروههای قومی و مذهبی شود. این مطلب درحالی مطرح می شود که شورای حکومت بشر سازمان ملل متحد توصیه های خاص خودش را به حکومت بحرین مطرح کرده است. اما سران کشورهای غربی تقریبا چشمان خود را کاملا به روی تحولات جاری در بحرین بسته اند. کشوری همانند انگلیس کاملا از مخالفان سوری حمایت می کند و پنج میلیون پوند در قالب به اصطلاح کمکهای غیرمرگبار به افرادی می دهد که می خواهند نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را سرنگون کنند. اما در فاصله کمتر از یک هزار مایلی سوریه ، بحران انسانی دیگری در بحرین در جریان است اما درباره بحرین، سران کشورهای غربی به گونه ای آشکار سکوت اختیار کرده اند. 

 
سعید الشهابی، فعال بحرینی مقیم لندن در این خصوص گفت: رژیم بحرین از هیچ اقدامی برای سرکوبگری فروگذار نبوده است. رژیم بحرین به هیچ وجه از شکنجه دست نکشیده است. بازداشتهای خودسرانه در بحرین متوقف نشده است. استفاده از اختلافهای فرقه ای به عنوان حربه ای حکومتی همچنان در بحرین دنبال می شود. حکومت بحرین از گاز اشک آور هم برضد مخالفان استفاده می کند. آدم ربایی نیز بخشی از این کارهای حکومت بحرین است. این افراد شکنجه می شوند البته شکنجه آنها در داخل اتاقهای شکنجه حکومتی نیست بلکه آنها در نقاط دورافتاده از قبیل مزارع یا به اصطلاح مراکز جوانان شکنجه می شوند.
 
در واقع ، در بحرین انقلابی در جریان است که به فراموشی سپرده شده است و جامعه بین المللی به آن توجه ندارد و رسانه های جهان نیز خبرهای آن را منعکس نمی کنند. این درحالی است که از فوریه سال گذشته، تقریبا هر روز مردم بحرین تظاهرات ضدحکومتی برپا می کنند. در سرکوبهای حکومتی در بحرین ، حدود یکصد نفر کشته و حدود یک هزار و ششصد نفر زندانی شده اند. شصت نوجوان بحرینی و چهار فعال برجسته حقوق بشر بحرینی نیز در میان زندانیان هستند. همه این اتفاقها در کشوری رخ داده است که جمعیت آن فقط یک و نیم میلیون نفر است. باوجود همه این اتفاقات حکومت انگلیس هیچ واکنشی به مسائل بحرین نشان نمی دهد.  

 

اریک لابوک فعال حقوق بشر در انگلیس در این خصوص گفت: انگلیس و بحرین از نظر تاریخی به هم مرتبط هستند. درواقع، بحرین مستعمره انگلیس بوده است. بحرین کشوری است که پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در آنجا است. این درحالی است که حمایتهای انگلیس از بحرین در بلند مدت به ضرر منافع انگلیس است. واقعیت این است که همه حکومتهای پادشاهی نابود می شوند و رژیمهایی که بجای آنها به قدرت می رسند با حکومتهایی با که از رژیم سابق حمایت می کرده اند ، رابطه خوبی نخواهند داشت.
 
شاهد آن هستیم بجای آنکه دولت انگلیس بخواهد اقدامات حکومت بحرین را محکوم کند، مقامات بحرینی به صورت مرتب به انگلیس می آیند. حضور شاه حمد، پادشاه بحرین در مراسم شصتمین سالروز ملکه انگلیس گویای همین مسئله است. پسر بزرگ پادشاه بحرین نیز در دفتر نخست وزیری انگلیس با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ملاقات کرد. پسر کوچک شاه بحرین نیز که ظاهرا از شکنجه ورزشکاران بحرینی حمایت کرده است در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک لندن حضور داشت. البته روابط انگلیس و بحرین از این حد، گسترده تر و عمیق تر است. باوجود سرکوبهای حکومتی شدید در بحرین بویژه در ژوئیه و سپتامبر سال گذشته، انگلیس در این مدت تسلیحاتی به ارزش دو میلیون و دویست هزار پوند به رژیم بحرین فروخته است. کمی پس از این ، دانشکده نظامی انگلیس کمک سه میلیون پوندی از پادشاه بحرین دریافت کرد و کمیسر سابق پلیس لندن به عنوان مشاور دستگاههای اطلاعاتی بحرین منصوب شد و دولت انگلیس با این کار هیچگونه مخالفتی نکرد.به گفته فعالان انگلیسی ، این اقدامات دولت انگلیس سبب مخدوش شدن اعتبار لندن می شود. 

 

رادنی شکسپیر، رئیس کمیته مبارزه با شکنجه در بحرین در این خصوص گفت: مقامات انگلیس باید به صراحت و آشکارا بگویند که با شکنجه در بحرین و رژیم خودکامه حاکم مخالف هستند و باید در بحرین دموکراسی حاکم شود. تنها در این صورت است که دولت انگلیس می تواند اندکی اعتبار داشته باشد. اما حالا دولت انگلیس هیچ اعتباری ندارد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.