بحرین، بهشت شکنجه‌گران و جهنم مدافعان حقوق بشر

یک کارشناس حقوق بشر در بحرین در توصیف کشورش، بحرین را بهشت شکنجه گران و جهنم مدافعان حقوق بشر خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوسف سیدالمحافظه، یکی از اعضای مرکز بحرینی حقوق بشر با اشاره به اینکه یک سال از زمان انتشار گزارش کمیسیون مستقل بحرین می‌گذرد هشدار داد که علیرغم وعده‌های رژیم آن خلیفه این کشور نشان داد که توانایی انجام اصلاحات به معناین واقعی را ندارد.

در این گزارش آمده بود که شکنجه در بحرین به سطوح ناراحت‌کننده‌ای رسیده است. زنان و کودکان مورد تجاوز قرار می‌گیرند و با وجود افزایش شمار زندانیان سیاسی هنوز اصلاحات سیاسی در این کشور اعمال نشده است. جنبش‌های مردمی و ضدحکومتی در بحرین از اواسط فوریه ۲۰۱۱ در منامه، پایتخت این کشور آغاز شد که همواره این اعتراضات با سرکوب خشونت‌آمیز آل‌سعود از عربستان به بحرین آمده‌اند روبرو بوده است.

پادشاه بحرین در اواخر ژوئن ۲۰۱۱ دستور تشکیل کمیسیون مستقل تحقیق بحرین (BICI) را صادر کرد تا حوادث پیش آمده درجریان اعتراضات را بررسی کند.

این کمیسیون پس از انجام تحقیقات درگزارش خود توصیه‌هایی را به دولت ارائه کرد و از آنها خواست تا به وعده‌های خود عمل کند. این کمیسیون لغو مجازات افرادی که به جرایم سیاسی متهم شده‌اند را خواستار شد.

هم‌چنین در این گزارش توصیه شده بود که قربانیان شکنجه و بدرفتاری در بحرین باید غرامت دریافت کنند اما «نبیل رجب» رییس مرکز بحرینی حقوق بشر و چند تن دیگر از مدافعان حقوق بشر در این مرکز از جمله عبدالهادی الخواجه بدلیل فعالیت‌هایشان هدف نقض حقوق بشر قرار گرفته و هم اکنون در زندان هستند.

الخواجه در ژوئن ۲۰۱۱ در دادگاه نظامی به حبس ابد محکوم شد. وی در دادگاه مدعی شد که در بیمارستان زندان و زندان ارتش مورد ضرب و شتم و بدرفتاری و آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته است.

کمیسیون تحقیق بحرین فاش کرد که پنج زندانی سیاسی در نتیجه شکنجه در زندان کشته شده‌اند، اما دولت بحرین از محاکمه مسئولان این این کشتارهای وحشیانه سرباز زده است.

محمد عیسی التاجه کارشناس حقوق بشر،‌ از دیگر زندانیان سیاسی در این کشور است که سال گذشته چهارماه در زندان‌های آل‌خلیفه بود.

وی در مورد جزئیات حبسش گفت: برای اینکه مانع از حمایت‌های از مخالفان و فعالان شوند مرا زندانی کردند و در این مدت به گونه‌ای شکنجه‌ام می‌دادند که دیگر زندانیان محبوس در سلول‌های دیگر کاملا صدای فریادهای من را می‌شنیدند.

وی می‌گوید، ساعت‌های طولانی از دسترسی به توالت محروم بوده و اجازه خوابیدن به او نمی‌دادند. همچنین او را مجبور می‌کردند ساعات طولانی روی پاهایش بایستد.

التاجه مدت دو ماه را در حبس انفرادی و با دست‌ها و چشم‌های بسته سرکرده بود.

یکی از اعضای جنبش آزادی بحرین می‌گوید که وقتی پادشاه اعلام می‌کند که در زندان شکنجه وجود ندارد، راست می‌گوید چون آنها زندانیان را برای شکنجه به خارج از زندان منتقل می‌کنند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی صدای بحرین، دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد که نیروهای بحرین در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۶۰۰ را به دلیل شرکت در اعتراضات و یا حتی از آنها بازداشت کردند و این بازداشت‌ها در ۲۰۱۲ افرایش داشته است، اما هیچ‌گونه اسناد و آمار مشخصی در مورد تعداد آنها در دست نیست.

الوفاق، حزب اصلی مخالف دولت بحرین تخمین می‌زند که نزدیک به ۹۰ کودک هم اکنون در زندان‌های بحرین هستند. تعدادی که برای کشور کوچکی چون بحرین بسیار زیاد است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.