بخش اکتشاف نیازمند حرکت جدی در کشور

۱۱م آذر ،

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در راستای استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور نیازمند حرکت جدی در بخش اکتشاف معادن هستیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، وجیه‌الله جعفری در جلسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی زنجان با کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران که با حضور اعضای شورای معادن کشور برگزار شد، اظهار کرد: در صورتی‌ که ما از منابع و پتانسیل‌های موجود اطلاع کافی نداشته باشیم، ممکن است در سیاست‌گذاری‌ها با مشکل مواجه شویم.

وی با اشاره به اصلاح قوانین مربوط به بخش اکتشاف، تصریح کرد: تامین اعتبار مورد نیاز، سهل الوصول کردن روند اکتشاف، حذف بروکراسی و برگشت حقوق دولتی به حمایت از منابع معدنی از جمله مواردی است که در قوانین تازه مورد توجه قرار گرفته است.

جعفری به سیستم قدیمی اکتشاف که منجر به بلوکه شدن بعضی معادن و عدم استفاده از تکنولوژی و نیروی انسانی علمی شده بود اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون با اصلاح صورت گرفته در قانون ورود به این بخش برای اشخاص ذی‌صلاح و مجاز تعریف شده است به طوریکه می‌توان از توانمندی‌ها و دانش اشخاص در جهت استفاده بهینه از منابع موجود استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بدنبال پیگیری محدوده‌های بزرگ و اکتشافات تازه هستیم، یادآور شد: اولویت در محدوده‌های بزرگ با بخش خصوصی است و امتیازات خاصی برای سرمایه گذاران در این بخش قائلیم.

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود : باید همه تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌ها را در راستای حمایت از تولید متمرکز کنیم.

وی با اشاره به استفاده از روش‌های تازه در بهره‌برداری معادن، اظهارکرد: استفاده از این روش‌ها سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش سود به نفع بخش خصوصی می‌شود.

جعفری ضمن تاکید بر استفاده فعالان معدن از متخصصان این بخش، یادآور شد: استان‌ها می‌توانند طرح جامعی از توسعه معدن و صنایع معدنی تهیه نموده و مسائلی همچون جابجایی مناطق محافظت شده و استفاده از پتانسیل‌های معدنی را در آن مطرح کنند.

در این جلسه اسماعیلی – رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: توجه خاص به معدن و صنایع معدنی جزو ۲۰ اولویت اول مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود و رویکرد مثبت به بخش معدن و تامین امنیت سرمایه‌گذاران این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: تکمیل زنجیره ارزشی از اهمیت فوق‌العاده‌ای در مجلس برخوردار است، به طوریکه اگر بخواهیم از وابستگی به درآمدهای نفتی در جهت اداره کشور رها شویم ، باید به سمت معادن و استفاده از منابع معدنی پیش رویم.

اسماعیلی تصریح کرد: در این بخش باید به سمت ایجاد ارزش افزوده و فرآوری پیش رویم و با برنامه‌ریزی و ایجاد مکانیزمی صحیح از منابع معدنی به نحو احسن در جهت توسعه استان استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون برای اولین‌بار در مجلس فراکسیون معدن تشکیل شده که امیدواریم شاهد توجه بیش از پیش به بخش معدن در کشور باشیم.

در این جلسه رضا عبداللهی – نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید بخش معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ظرف یک ماه آینده جلسه‌ای با حضور استان‌های مختلف که دارای ظرفیت‌های معدنی می باشند تشکیل و مشکلات بخش معدن را احصاء کنند که در مجلس و در کمیسیون صنعت و معدن مطرح و خلاهای موجود قانونی در این بخش بررسی و رفع گردد .

وی با بیان اینکه کشور نیازمند تولید است، افزود: برای کاهش فقر و بیکاری باید بدنبال افزایش تولید در کشور باشیم که این امر نیازمند سرمایه گذاری بوده و در نهایت سرمایه‌گذاری نیازمند ایجاد امنیت و سود برای سرمایه گذار است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.