بخش خصوصی می تواند روابط تجاری قزوین و پاکستان را توسعه دهد

به گزارش ایرنا، ‘حاجی زبیر علی’ سه شنبه شب در نشست اقتصادی اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین و هیات تجاری اتحادیه اتاق های صنعت و تجارت پیشاور پاکستان،‌میزان روابط تجاری بین ایران و پاکستان را در مجموع کمتر از یک درصد معاملات خارجی این دو کشور ذکر کرد.

وی در این نشست که در قزوین برگزار شد، افزود: لازم است برای توسعه روابط تجاری بین این دو کشور، بخش خصوصی بیشتر فعال شود.

وی اظهار داشت: ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه مسلمان دارای اشتراکاتی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

زبیر علی افزود: اهالی ایالت خیبر پختونخواه ۹/۱۱ درصد از کل جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و این ایالت ۵/۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص پاکستان را دارد.

به گفته وی اقتصاد این استان عمدتا جنگلداری است ، ۲۰ درصد از محصولات معدنی کشور را داراست و نیز حداقل ۷۸ درصد سنگ مرمر پاکستان در این استان تولید می‌شود.

زبیر علی گفت: کشاورزی در خیبر پختونخواه هنوز از اهمیت بالایی برخوردار است و محصولاتی مانند گندم، ذرت، توتون، تنباکو، برنج و چغندرقند در این استان تولید می‌شود.

به گفته وی از سال ۱۳۷۲ تاکنون رشد اقتصادی ایالت خیبر ۶/۳ برابر شده و برخی سرمایه گذاری‌های تولیدی و فناوری نوین به بهبود چشم انداز شغلی مردم بومی کمک کرده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی پاکستان تصریح کرد: هدف اعضای هیات تجاری پاکستانی از سفر به قزوین این است که با همکاری صمیمانه روابط تجاری دو استان افزایش یابد و اعضای اتاق بازرگانی پاکستان بتوانند از راهنمایی همتایان ایرانی خود بهره ببرند.

وی گفت: برادران ایرانی در صادرات مصنوعات پلاستیکی، ذغال سنگ و سایر فرآورده‌های معدنی می‌توانند با این ایالت همکاری کنند.

زبیر علی اظهار داشت: بسیار مایل هستیم تا نسبت به خرید فولاد و آهن آلات از ایران اقدام کنیم اما قیمت های آن مانند بازار داخلی است و برای تجار پاکستانی به دلیل پرداخت هزینه های ترانزیت، مالیات و گمرک، مقرون به صرفه نیست ولی در صورت تعدیل و کاهش قیمت ها طالب آن هستیم.

زبیرعلی یادآور شد: برخی اوقات در موقع فصل رسیدن میوه نارنگی در پاکستان مرزهای دو کشور بسته می شود که این کار به تجار دو کشور آسیب می رساند زیرا مانع ورود سیب ایرانی به پاکستان و میوه ما به کشور شما می شود که باید در این زمینه اقدام مناسبی صورت گیرد.

این مسوول با اشاره به مشکلات جابجایی و انتقال ارز هم گفت: با تجارت به صورت تهاتری می توانیم بخشی از مشکلات مربوط به انتقال ارز را جبران کنیم.

زبیرعلی بیان کرد: سرمایه گذاران ایرانی در حال حاضر یک کشتارگاه بزرگ در لاهور ساخته اند که در صورت آمادگی سرمایه گذاران استان قزوین نیازمند آن هستیم که مانند این کشتارگاه را در پیشاور و استان خیبر پختونخواه نیز احداث کنیم.

وی گفت: گوشت قرمز و دام پاکستان مرغوب است و شما می توانید به جای گوشت های برزیلی از کشور ما این محصول را وارد کنید و داروهای ارزان پاکستان نیز می تواند نیاز شما را در این بخش تامین کند.

هیات تجاری اقتصادی ایالات خیبر پختونخواه پاکستان متشکل از ۱۴ نفر شامل ۱۲ تن از تجار و دو نفر نیز به عنوان مترجم و خبرنگار روز سه شنبه وارد قزوین شدند.

ایالت خیبر پختونخواه در شمال پاکستان، از شمال غرب به افغانستان، از شرق به کشمیر، از غرب و جنوب به مناطق قبیله‌ای فدرال و جنوب به بلوچستان و پنجاب پاکستان محدود می‌شود.

جمعیت ایالت خیبر پختونخواه حدود ۳۵ میلیون نفر است.

۷۳۸۹/۶۱۶/۵۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۴۸۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.