بخش سوم پژوهش‌های اسرا اجرا می‌شود

۲۹ آبان ،

با فعالیتهای پژوهشی و اجرایی سازمان رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA) اسرا تعداد محتواهای آسیب‌رسان بازیهای رایانهای از ۱۸۷ محتوا به نصف کاهش یافته است.

به گزارش تفسیری گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، بازی و به تبع آن اثرات فرهنگی و اجتماعی بر جامعه و اشخاص، ضرورت توجهی خاص بر این رسانه تازه و فراگیر بخصوص درمیان جوانان را طلب می کند که تأکیدات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب وظیفه نهادهای فرهنگی بویژه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان متولی این امر مضاعف کرده و از این حیث یکی از برجسته ترین ضرورت های ابتدایی شکل‌گیری صحیح فرهنگ بازی در جامعه، پرداختن به مساله رده‌بندی سنی بازی‌ها بوده که این مهم در این  بنیاد بر عهده سازمان اسرا  است.

پس از تشکیل سازمان رده بندی سنی بازی های رایانه ای اسرا (ESRA) و تدوین آن، این سازمان چندین طرح مطالعاتی در خصوص رده‌بندی سنی بازی‌ها انجام داد که از آن جمله می‌توان به تعیین گروههای سنی، تعیین محتواهای آسیب‌زا، تعیین مناسب‌ترین محتوا برای هر گروه سنی و… اشاره کرد که به موازات این پژوهشها، فرآیند اجرا نیز آغاز به فعالیت کرد و رده‌بندی بازی‌ها کلید خورد.

پس از انجام چندین ماه کار اجرایی در سازمان اسرا و آشکار شدن نواقص و کاستی‌های موجود درمعیارها و محتواهای آسیب‌رسان بازی‌ها، این سازمان  پژوهشهای خود را در ارتباط با ایجاد یک نظام رده‌بندی بومی و مطابق با فرهنگ ایرانی- اسلامی در سه بخش پژوهشی پیگیری کرد.

سازمان اسرا در جهت این پژوهشها، با کمک تعدادی از استادان برجسته و معتبر روانشناس، جامعه‌شناس و علوم‌دینی و با استفاده از روشهای کیفی، بخصوص روشهای میدانی جمع‌آوری اطلاعات، نواقص این نظام رده‌بندی را، با رویکردی از داخل، شناسایی کرده و پس از جمع‌آوری پیشنهادهای اصلاحی دست‌اندرکاران، بر‌اساس مدل‌ها و اسناد پژوهشی که در بخش اول و دوم، طراحی و ایجاد شده بود، ویرایش تازه نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای را دربخش سوم پژوهشی را تدوین کرد که این بخش در حال اجرایی شدن است.

همچنین دربخش سوم طراحی نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها، تعداد محتواهای آسیب‌رسان از ۱۸۷ محتوا به نصف کاهش پیدا کرده و دقیق‌تر و قابل حصول‌تر شده و محتواها براساس شدت و میزان آسیبی که بر روی گیمر(کاربر) می گذارد مورد بررسی قرار می‌گیرند. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.