بخش کتاب کودک باید در کتابخانه های عمومی تقویت شود

به گزارش ایرنا، ابراهیم شمشیری ، روز چهارشنبه در همایش جامعه‌ کتاب ‌داران استان بوشهر افزود: برای شناسایی و حل مشکلات کتابخانه ها باید از نزدیک شاهد فعالیت آنها باشیم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف و سیاست گذاری برای رفع مشکلات کتابخانه ها در دو سال گذشته از ۲۲ استان کشور بازدید کرده‌ایم.

شمشیری اضافه کرد: احساس می‌شود یک تحول اساسی در استان ها در عرصه کتابخانه و کتاب داری ایجاد شده و نفس تازه‌ای در ستادهای کتابخانه‌ای استان‌ها دمیده شده است.

وی اظهار داشت: دستورالعمل‌هایی که برای کتابخانه‌ها تنظیم شده است، باید بجد در کتابخانه‌ها سازماندهی و عملی شود.

شمشیری گفت: برگزاری این گونه همایش‌های کاربردی می‌تواند در رفع مشکلات فرا روی کتابخانه‌ها به ما کمک کند و در حوزه‌ خدمات فنی و خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به اعضا و مراجعه‌کنندگان ثمربخش باشد.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی ، رکن اصلی توسعه‌ پایدار و همه ‌جانبه است و ما به عنوان یک مجموعه‌ فرهنگی باید براساس دستورالعمل‌های این نهاد و قوانین و مقررات ، امور را به نحو احسن انجام دهیم.

شمشیری به بازدیدهای صورت گرفته از کتابخانه‌ها و مشکلات و ایرادهای این حوزه اشاره کرد و افزود: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، مدیران کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و کتابداران در سال‌های گذشته توانسته‌اند منشا تحول و خدمات ارزنده در حوزه‌ کتابخانه‌ها باشند.

وی اضافه کرد: کتابخانه‌ها اکنون به عنوان یک دانشگاه عمل می‌کنند و خود یک مرجع هستند و در تهیه‌ تحقیق ها و پژوهش به مراجعه‌کنندگان کمک بسزایی می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه ها وتوسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: یک حرکت جهادی و همت و پشتکار عالی در کتابخانه‌های استان بوشهر همانند بسیاری از کتابخانه‌های بازدید شده وجود دارد که می‌تواند ما را در ادامه‌ راه کمک کند.

شمشیری افزود: در طول سال‌های گذشته ، تغییرات بسیار خوب و مناسبی در نهاد کتابخانه‌ها صورت گرفته است ولی به هر حال تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ زیادی وجود دارد.

وی بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه ، مبتنی بر این است که هر چه کتابخانه بخواهد عضو بیشتری داشته باشد، باید بتواند سرویس‌های مختلف را ارایه دهد.

مدیر کل امور کتابخانه‌های استان بوشهر نیز در این همایش گفت: امسال ۴۴ کتابخانه روستایی در استان بوشهر احداث می‌شود.

صدرالله محتشم افزود: امسال برای مجهز کردن کتابخانه های استان بوشهر ، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تجهیزات خریداری شده است.

وی بیان کرد: توسعه فضاهای مجازی و الکترونیک بشدت بر حوزه کتاب و کتابخوانی اثر گذاشته است اما هنوز کتاب با همان شکل و شمایل قبلی برای گروه کثیری از شهروندان جذابیت دارد.

محتشم ادامه داد: در شرایط کنونی و با وجود توسعه گسترده و حیرت‌آور فناوری‌های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتابخوانی همانند روزنامه و روزنامه‌خوانی همچنان جایگاه ، اهمیت و نقش خود را داراست و هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که روش سنتی در سایه‌ شیوه‌های جدید و مدرن اطلاع‌رسانی و کسب آگاهی قرار گرفته است.

مدیر کل امور کتابخانه‌های استان بوشهر گفت: کتاب هنوز در میان مخاطبان و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می‌دهد.

محتشم افزود: فناوری‌های جدید به صورت جدی به کمک روش‌های سنتی آمده و البته تاثیرات خود را بر میزان اطلاعات و آگاهی افراد جوامع گذاشته است

وی اضافه کرد: کتابداران نیز قشر زحمتکشی هستند که باید از آنان قدردانی کرد، زیرا تاثیر بسزایی در ایجاد یک جامعه علمی و پژوهشی دارند.ک/۲

۶۲۹/۵۳۹ /۶۷۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۴۰۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.