بخورنخورهای نوروزی برای قلب و دیابت

۲۸م اسفند ،


در ایام نوروز به واسطه دید و بازدیدها الگوهای تغذیه‌ای اشخاص تا حدود بسیار بسیاری با آنچه در طی سال وجود دارد متفاوت خواهد بود. اما باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشیم که هدف اول از داشتن

تغذیه مناسب، حفظ سلامت جسمی و روانی فرد است.


قلب

باید و نبایدهای نوروزی برای بیماران قلبی

در آغاز سال نو و جشن‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی بیماران قلبی و عروقی نباید فراموش کنند که پرهیز غذایی هنوز برای آن‌ها حکم سلامتی را دارد. در ایام نوروز به واسطه دید و بازدیدها الگوهای تغذیه‌ای اشخاص تا حدود بسیار بسیاری با آنچه در طی سال وجود دارد متفاوت خواهد بود. اما باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشیم که هدف اول از داشتن تغذیه مناسب، حفظ سلامت جسمی و روانی فرد است. 

دکتر هومن دارستانی، متخصص تغذیه گفت: «بیماران قلبی حتماً باید ملزم به رعایت و بر هم نزدن الگوی تغذیه‌ای خود باشند. این نکته نباید ذهنیت منفی محدود شدن تفریحات نوروزی را در سر مبتلایان به بیماری‌های قلبی ایجاد کند. با رعایت تمام نکات و الگو‌های غذایی مناسب این اشخاص نیز می‌توانند در کنار اشخاص خانواده خود اوقات خوشی را سپری کنند.»

وی در ادامه با تأکید بر حفظ نظم برنامه غذایی، ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین نکات، بر هم نخوردن نظم، تعداد و زمان وعده‌های غذایی به سبب سفر و یا میهمانی است. بی‌نظمی و تداخل وعده‌های غذایی می‌تواند به روند استاندارد فعالیت قلب فشار وارد کند. صبحانه حیاتی‌ترین وعده غذایی در روز برای بیماران قلبی است. این وعده غذایی باید در حد و میزان متعادلی مورد استفاده قرار گیرد تا علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز فرد تا وعده بعدی غذایی نیز از ایجاد گرسنگی‌های کاذب جلوگیری کند. در ارتباط با وعده شام باید دقت داشت که غذاهای مصرفی به هیچ وجه چرب و سنگین نباشند. غذای چرب و سنگین در عین حال که فعالیت قلب را نامنظم می‌کند بلکه می‌تواند با ایجاد کم خوابی و بر هم زدن اوقات استراحت نیز سبب خستگی و کسالت در روز بعد شود.»

به گفته این متخصص تغذیه، در این ایام برای بیماران قلبی پیشنهاد می‌شود تا در میان وعده‌های خود از میوه‌ها و آجیل‌های خام استفاده کنند. استفاده از آجیل شور و شیرینی‌های خامه دار در هر دید و بازدید اکیداً برای این اشخاص ممنوع است. باید به خاطر داشت که تحت هر شرایطی از بر هم خورد نظم غذایی و یا پرخوری جلوگیری شود.

وی در ادامه فست‌فودها و جای گرفتن آن‌ها در رژیم غذایی را یکی از عوامل خطر ساز برای بیماران قلبی دانست. افزود: «فست‌فودها و غذاهای آماده که حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب و اشباع شده و سدیم می باشند در ایام تعطیلات نوروزی جای بسیاری از وعده‌های غذایی را می‌گیرد. این موارد به شدت برای بیماران قلبی مضر است و علاوه بر تأثیر بر قلب، فشار خون را نیز که عامل پر مخاطره‌ای برای بیماران قلبی محسوب می‌شود را بالا می‌برد».

دکتر دارستانی خاطر نشان کرد که در روزهای نوروزی استفاده از مقدار مناسب آب و نوشیدنی‌های کم کالری نیز برای تمامی اشخاص از جمله بیماران قلبی پیشنهاد می‌شود. استفاده از آب‌میوه‌ها و مواد فیبردار می‌تواند از به وجود آمدن مشکلاتی مانند یبوست نیز جلوگیری کند. مصرف آب نیز علاوه بر پاک‌سازی سیستم بدن، کارکرد مغز را نیز مرتب می‌کند.

فست‌فودها و غذاهای آماده که حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب و اشباع

شده و سدیم می باشند در ایام تعطیلات نوروزی جای بسیاری از وعده‌های غذایی

را می‌گیرد. این موارد به شدت برای بیماران قلبی مضر است

متخصص تغذیه با تأکید بر لزوم استفاده از تمام داروها در ایام نوروز به صحبت‌های خود این‌گونه پایان داد: «از آنجایی که معمولاً مسافرت‌هایی که در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود بیش از روزهای پیش بینی شده به طول خواهد انجامید، پیشنهاد می‌شود که داروهای مورد نیاز قبل از آغاز تعطیلات به میزان لازم تهیه شده و همراه بیماران و در دسترس همراهان آن‌ها باشد. انجام مشاوره‌های پزشکی و گرفتن اجازه برای سفرهای دریایی و هوایی از پزشکان معالج برای بیماران قلبی الزامی است».

بیماران دیابتی ایام نوروز رژیم غذایشان را به هم نریزند

بیماران دیابتی در ایام نوروز باید به صورت روزانه قند خون خود را کنترل کنند و در مصرف تنقلاتی مانند آجیل که سبب افزایش وزن آن‌ها می‌شود جلوگیری کنند.

فریبا صمدی، فوق تخصص غدد افزود: همچنین میزان مصرف شیرینی در ایام نوروز باید برای بیماران دیابتی محدود شود و قند خون این اشخاص روزانه باید بین ۶۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم باشد و چنانچه از این رقم بالاتر بود نباید شیرینی مصرف کنند.

این فوق تخصص غدد با تأکید بر مصرف میوه‌های تازه و خشک افزود: بهتر است بیماران دیابتی به جای مصرف تنقلات، شیرینی و آجیل، میوه‌های خشک و تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

صمدی گفت: بیماران دیابتی در ایام تعطیل نباید درمان خود را تغییر دهند چرا که رعایت رژیم غذایی، انجام ورزش‌های روزانه، انجام آزمایش قند خون و تزریق انسولین در صورت نیاز از مواردی است که باید به موقع و منظم انجام گیرد تا روند درمان مختل نشود.

وی گفت: استراحت، خواب کافی و انجام فعالیت‌های بدنی مناسب در ایام نوروز به بیماران دیابتی بسیار کمک خواهد کرد تا پس از پایان این ایام مشکلی برایشان پیش نیاید.

صمدی تصریح کرد: بیماران دیابتی که قصد سفر دارند باید حتماً وسایل مورد نیاز خود را از جمله انسولین، دستگاه تست قند خون، نوار تست، سرنگ، مواد قندی که سریع جذب می‌شوند حتماً به همراه داشته باشند چرا که قند خون این بیماران نباید از ۹۰ میلی‌گرم در حین رانندگی کمتر باشد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سینا نیوز

فارس

مطالب مرتبط:

پذیرایی سالم از مهمانان در ایام نوروز

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید …

“سلامت” مهم ترین”سین” هفت‌سین

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.