بدافزارها چه می‌کنند؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: بدافزارها شامل نرم‌افزارهای جاسوسی و یا برنامه‌های تبلیغاتی مزاحم مانند ردیابی کوکی‌ها است که iبه ردیابی علاقه‌مندی‌های کاربران در کامپیوتر می‌پردازند.

محمد سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب، اظهار نمود: واژه بدافزار کوتاه شده نرم‌افزار مخرب (malicious software) است. این واژه اصطلاحی عمومی برای توصیف همه ویروس‌ها، کرم‌ها، جاسوس‌افزارها و تقریباً هر چیزی که iبه طور خاص برای صدمه iبه کامپیوتر و یا سرقت اطلاعات طراحی شده است.

وی تصریح نمود: واژه ویروس‌های کامپیوتری اغلب iبه جای بدافزار استفاده می‌شود، هرچند در واقع این دو واژه iبه یک معنی نمی باشند و در دقیق‌ترین معنی، ویروس برنامه‌ای است که خود را مدام تکثیر نموده و کامپیوتر را با گسترش خود از یک فایل iبه فایل دیگر آلوده می‌کند، سپس وقتی فایل‌ها از یک رایانه iبه دیگری کپی شده و بین دو یا چند رایانه iبه اشتراک گذاشته می‌شوند، از کامپیوتر آلوده iبه دیگران منتقل می‌شود و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند.

سلیمی ابراز نمود: اکثر ویروس‌ها خود را iبه فایل‌های اجرایی متصل می‌کنند، اما بعضی می‌توانند iبه فایل‌های ذخیره اطلاعات بوت، اسکریپت‌فایل‌های اتوران، فایل‌های آفیس و یا حتی در بعضی موارد iبه فایل‌های دلخواهی متصل شوند.

به گفته او بسیاری از این ویروس‌ها مانند ویروس CIH برای این طراحی شده‌ است تا رایانه کاربر را iبه طور کامل iبه سمت غیرقابل استفاده شدن ببرند و همچنین بعضی ویروس‌ها iبه سادگی فایل‌های کاربر را حذف نموده و یا خراب می‌کنند، نقطه نظر کلی این است که ویروس‌ها برای خراب نمودن و از بین بردن اطلاعات طراحی شده‌اند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه، یادآور شد: بدافزار و یا Malware خلاصه کلمه نرم‌افزار مخرب است، بدافزارها شامل نرم‌افزارهای جاسوسی و یا برنامه‌های تبلیغاتی مزاحم مانند ردیابی کوکی‌ها که iبه ردیابی علاقه‌مندی‌های کاربران در کامپیوتر می‌پردازند و یا برنامه‌های گمراه‌کننده دیگری مانند کی‌لاگرها، اسب‌های تروا، کرم‌ها و ویروس‌ها می باشند.

او خاطر نشان نمود: key loggerها برنامه‌هایی می باشند که هر کلید فشرده شده روی کی‌بورد کاربر را ذخیره نموده و iبه کسی که جاسوسی شخص را می‌کند، ارسال می‌کنند که می‌تواند شامل کلمات عبور کاربر، شماره حساب بانکی وی و شماره کارت اعتباری باشد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره iبه اینکه ویروس‌ها یا کرم‌ها خود را تکثیر می‌کنند، اظهار نمود: این نوع از نرم‌افزارهای مخرب ممکن است iبه ارسال اسپم (Spam) بپردازند و یا iبه انجام انواع فعالیت‌های ناگوار دیگر بپردازند و کاربر حتی متوجه آن نشود، چرا که ویروس‌ها معمولاً iبه دیگر برنامه‌ها می‌چسبند، در حالی که کرم‌ها از خود موجودیت دارند و هر دو می‌توانند iبه سیستم شخص، با از بین بردن منابع ضروری سیستم صدمه بزنند که ممکن است کامپیوتر کاربر کند و یا متوقف گردد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.