بدنبال پایان برجام نیستیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توافق هسته ای را به نفع منطقه و جهان می دانیم و اقدام آمریکا در خروج از برجام به ضررملت های منطقه ، جهان و خود مردم آمریکا بوده است، گفت: همه باید تلاش کنیم برجام حفظ شود و ما در این زمینه راه گفت و گو با اتحادیه اروپا را نبسته ایم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار ” استف بلوک” وزیر امور خارجه دولت پادشاهی هلند با وی، با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور در طول قرن های گذشته ، افزود: علاقمند توسعه روابط  سیاسی و اقتصادی با هلند هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما برمبنای تعامل سازنده با کشورهاست و علاقمندیم روابط با اتحادیه اروپا گرم تر باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اعمال تحریم های غیر قانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: تحریم های ظالمانه آمریکا حتی دارو و غذای مردم ایران را نیز در برگرفته و انتظار این است که ملت های آزاده دنیا با صدای رسا این تحریم های غیر قانونی را محکوم کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، افزود: ما معتقدیم که توافق هسته ای به نفع منطقه و جهان بود و اقدام آمریکا به ضرر همه و حتی مردم خود آمریکا است و در طول ۲۱ ماه گذشته از خروج آمریکایی ها از برجام، متاسفانه اتحادیه اروپا نتوانسته گام موثری در راستای روابط دوجانبه و اجرای تعهداتش در برجام بردارد.

رئیس جمهور همچنین ریشه ناامنی در منطقه را حضور و رفتار آمریکا نسبت به منطقه دانست و تصریح کرد: پارلمان عراق به خروج آمریکایی ها از این کشور رای داده است، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برخلاف مقررات و خواست دولت این کشور است و در کشورهای دیگر از جمله افغانستان نیز مردم با حضور آمریکایی ها در کشورشان مخالف هستند.

روحانی تصریح کرد: اگر آمریکا دست از اقدامات تروریستی و دخالت های نادرست خود بردارد، منطقه ما به طور طبیعی امن خواهد بود.

وی تاکید کرد: اصول سیاست ما این است که امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حفظ شود و حضور نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس تحت عنوان ائتلاف های مختلف را برای امنیت منطقه مفید نمی دانیم.

روحانی با بیان اینکه کاملا آمادگی داریم با اتحادیه اروپا راجع به مسائل منطقه گفت و گو کنیم، افزود: با توجه به اینکه هلند میزبان حقوقدانان بزرگ دنیا در دادگاه لاهه است،می توانیم با منطق و زبان حقوقی با هم درخصوص امنیت منطقه گفت و گوهای خوبی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار، توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها از جمله روابط اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به ملاقات خود با نمایندگان شرکت های هلندی در تهران، ابراز امیدواری کرد که کشورش بتواند نقش و مشارکت فعال تری در اینستکس ایفا کند.

“استف بلوک” با تاکید بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی، افزود: ما به صورت آشکار و خصوصی به آمریکایی ها گفته ایم که خروج آنها از برجام کار درستی نبوده است.

وزیر امور خارجه هلند با بیان اینکه کشورش برای حفظ برجام تلاش خواهد کرد، اظهار داشت: برای این منظور باید به گفت و گوها ادامه دهیم و مذاکره می تواند راه حل مشکلات و اختلافات باشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.