بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۴ هزار میلیارد تومان رسید

۲۹فروردین۱۳،

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۴ هزار میلیارد تومان رسید

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان تا پایان سال مالی ۹۱ به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، داوود میرخانی رشتی  اظهار کرد:‌ جلوگیری از واقعی‌سازی قیمت خودرو در سال‌های قبل و به‌ویژه در بخش اعظم سال ۹۱ سبب شد خودروسازان نتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را در موعد مقرر پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه سال قبل با عدم پرداخت بدهی و همچنین عدم افزایش قیمت قطعات تحویلی متناسب با نرخ تورم، بسیاری از قطعه‌سازان از چرخه تولید خارج شدند، خاطرنشان کرد: در نتیجه این وضعیت تیراژ تولید خودرو حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و به موازات آن هزینه‌های سربار افزایش یافت و ضرر و زیان چند هزار میلیارد تومانی به خودروسازان تحمیل شد.

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در چنین وضعیتی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به شدت افزایش یافته است به‌گونه‌ای که میزان بدهی تلفیقی گروه صنعتی ایران خودرو به قطعه‌سازان به دو هزار میلیارد تومان، گروه خودروسازی سایپا ۱۶۰۰ میلیارد تومان و دیگر خودروسازان کوچک به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده و در مجموع میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به حدود چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: در این شرایط امیدواریم مدیران فعلی خودروسازان بزرگ صادق بوده و میزان ضرر و زیان واقعی خود را اعلام کنند زیرا اگر مانند مدیران پیشین بخواهند با اقداماتی چون فروش ساختمان و … سود غیر واقعی نشان دهند، سبب تعمیق بحران در صنعت خودرو و قطعه خواهند شد.

میرخانی رشتی تصریح کرد: امیدواریم مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر منتقدان با بررسی شرایط فعلی فکر عاجلی برای نجات صنعت خودرو و جلوگیری از ورشکستگی آن بکنند.

جمعه ۳۰ فروردین   ۱۱:۹

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.