بدهی دو ماه گذشته خودروسازان بیش‌تر از هزار میلیارد تومان است

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان:

بدهی دو ماه گذشته خودروسازان بیش‌تر از هزار میلیارد تومان است

عصر خودرو : عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: تسهیلات پرداختی به خودروسازان از مقدار بدهی دو ماه گذشته خودروسازان نیز کمتر است.

به نقل از ایسنا محمدرضا نجفی منش افزود: اعطای تسهیلات ۲۰۰۰ میلیاردی در مقطع و میزان مناسب می توانست برای کمک به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور راه گشا باشد، اما با تاخیر۶۰ روزه و همچنین نصف شدن آن، این مبلغ صرفا نمی تواند پاسخگوی ۵۰ روز تاخیر در پرداخت تسهیلات را هم داشته باشد، چرا که در همین مدت هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان به طلب قطعه سازان اضافه شد و در نتیجه اصل بدهی سر جای خود خواهد ماند و عملاً نتیجه ای که از این کمک دولتی انتظار می رفت، به‌وجود نیامد.

او با تشریح مشکلات کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور افزود: علاوه بر مشکلات قبلی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اتفاق دیگری که به تازگی گریبان گیر این صنعت شده است و روند پیشرفت در این صنایع را کند می کند، افزایش نرخ مرجع است که این امر باعث می شود در بخش خریدهای ارزی بر اثر گرانی به مشکلات عمده برخورد کنیم و کماکان مشکل نقدینگی پابرجا بماند.

وی با انتقاد از عدم همکاری ویژه با صنعت کشور افزود: در مقطع کنونی که صنعت خودرو با مشکلات عمده ای روبروست، کمک های ویژه دولتی باید به کمک صنایع بزرگ آمده و مانع از پسرفت آنها شود؛ همانطور که این اتفاق در گذشته نیز در کشورهای بزرگ دنیا اتفاق افتاد و باعث نجات خودروسازان بزرگ دنیا ازبحران ورشکستگی شد.

نجفی‌منش ادامه داد: از این نظر می توان به تزریق شش میلیارد یورویی آلمان به دو خودروساز آلمانی یا کمک ۳۸میلیارد دلاری آمریکا به صنعت خودروی این کشور اشاره کرد که موجب شد صنعت خودرو این کشورها از حالت ورشکستگی بیرون آمده و به صورت سرپا و سودآور تا امروز به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: صنعت قطعه‌سازی کشور درحال حاضر با مشکلات فراوان روبرو بوده، به طوریکه در حال حاضر بعضی از قطعه سازان تا هفت الی هشت ماه طلب خود را ازخودروسازان دریافت نکرده اند و باید در نظر داشت که تدوام مشکلات قطعه سازان و عدم رسیدگی به این صنعت مهم کشور مطمئناً عواقب خوبی را در پی نخواهد داشت.

دوشنبه ۲۳ مرداد   ۱۴:۱۱


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.