بدهی چهار هزار میلیارد تومانی دولت به تهرانی‌ها

قوانین بودجه‌ای که به آنها توجهی نمی‌شود

دیدگاه > ایران– گروه شهری:
درحالی‌که رئیس‌جمهور در نشست خبری دو‌هفته پیش خود اعلام کرده بود دولت در هفت سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به پایتخت کمک کرده است، اما آمار نشان می‌دهد دولت در حال حاضر همچنان حدود چهار هزار میلیارد تومان به شهروندان تهرانی بدهکار است.

بدهی‌های دولت به شهرداری تهران تنها ۶۰۰میلیارد تومان بدهی به متروی تهران و ۴۰۰میلیارد تومان بدهی بابت تأمین اتوبوس به شرکت واحد اتوبوسرانی نیست. در کنار تمام این بدهی‌هایی که اعداد و ارقام دارند و ندارند، دولت می‌بایست به‌دلیل استقرار وزارتخانه‌ها در پایتخت و تحمیل هزینه به مدیریت شهری هر ساله مبلغی به شهرداری تهران پرداخت کند که هنوز هیچ عدد و رقمی مشخص نشده است.

اگر بخواهیم میزان بدهی‌های مصوب دولت به شهرداری تهران را مشخص کنیم، اجرای مصوبه مجلس مبنی بر تأمین هزار میلیارد دلار اعتبار کمک به متروی تهران با احتساب دلار ۲۵۰۰تومان و هزار میلیارد تومان نیز مصوبه برای خرید اتوبوس و ساخت خطوط مترو، تنها در بخش کمک به حمل‌ونقل عمومی، دولت سه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است. در کنار این رقم نیز سهم ۱۰درصد ناشی از صرفه‌جویی سوخت باید مورد محاسبه قرار گیرد.

سیدمناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در این‌باره گفته که دولت از سوی مجلس ملزم شده است تا سهم شهرداری‌ها را از محل سوخت به قیمت روز پرداخت کند، اما ‌سهم شهرداری تهران از محل فروش سوخت همچنان به قیمت سال ۸۸ پرداخت می‌شود درحالی‌که قیمت سوخت افزایش یافته است.

به گفته او «سهم شهرداری تهران از محل فروش سوخت و سهم ۱۰ درصدی‌ شهرداری‌ها در سال‌جاری ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.» نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بارها به اجرای مصوبات مجلس برای تأمین اعتبار‌های مترو تأکید کرده بودند.
شاپور پولادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس یکی از نمایندگانی است که از اجرای مصوبات مجلس توسط دولت سخن گفت. او به مصوبه سال ۸۸ و برداشت دو میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت با توجه به اجرایی نشدن مصوبه سال ۸۸«به‌نظر می‌رسد دولت اعتقادی به اجرای این قانون ندارد و مشکل اصلی نیز همین است.»

اما پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران تنها عدم‌اجرای مصوبات مجلس نیست. براساس سهمیه از محل ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت (تبصره ۱۳) در سال ۸۵دولت موظف بود دو هزار و ۵۰۰اتوبوس در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار دهد که تنها هزار و ۱۱۰اتوبوس به شهرداری تحویل داد. در سال ۸۶ و ۸۷سهمیه‌ای به شهرداری تهران داده نشد. در سال ۸۸ و ۸۹ هرسال هزار دستگاه اتوبوس و در مجموع دو هزار اتوبوس قرار شد به شهرداری داده شود.

این در حالی بود که با توسعه خطوط اتوبوسرانی تنها در سال ۸۹اتوبوس‌های مورد نیاز شهرداری دو هزار اتوبوس اعلام شد. دولت در دو سال ۸۸ و ۸۹ نه‌تنها به درخواست شهرداری برای تأمین اتوبوس مورد نیاز اقدام نکرد، بلکه حتی سهمیه مصوب مجلس را نیز اجرا نکرد و در مجموع ۶۳۸ اتوبوس در اختیار شهرداری تهران قرار داد. برای سال ۹۰و ۹۱نیز دولت هیچ اتوبوسی برای تهران تخصیص نداد و به‌رغم درخواست‌ها و اعلام نیاز مداوم، دولت هیچ سهمی در اختیار شهرداری تهران قرار نداد.

این در حالی است که شهرداری تهران از سهم خود برای کمک به مترو چهار هزار و ۶۰۰میلیارد تومان پرداخت کرده است و برای تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز در سال۸۶، ۲۲۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص داده است. در سال‌جاری نیز بیش از هزار میلیارد برای خرید اتوبوس اعتبار اختصاص یافته که سهم دولت از این اعتبار تاکنون نه مشخص و نه پرداخت شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.