بدون حضور ایران مسائل سوریه حل و فصل نخواهد شد

۰۵خردادماه،

pirhayati20110812041816013.jpg

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نقش ایران را در حل مسائل سوریه و برگزاری اجلاس سوریه در تهران با اهمیت عنوان کرد و گفت:‌ همگان بر این اعتقادند که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران مباحث سوریه حل و فصل نخواهد شد.

هادی شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ اینکه برگزاری اجلاس سوریه در تهران تا چه اندازه می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پارامتر و مولفه اساسی و بنیادی در منطقه و بین‌الملل در فرآیند مسائل سوریه مطرح است و همگان اذعان دارند که بدون حضور ایران این مباحث حل و فصل نخواهد شد.

وی با تاکید براینکه اصلاحات سیاسی درسوریه باید از داخل این کشور انجام شود، اظهار کرد: این اصلاحات باید با حفظ استقلال، امنیت و تمامیت ارضی صورت گیرد و به تعبیر بشاراسد اگر بشار بماند یا برود مربوط به مردم سوریه است نه اینکه تروریست‌ها از اقصی نقاط عالم از یمن ، لیبی و … به این کشور آمده و مدعی شوند می‌خواهند اصلاحات درسوریه انجام دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه چنین منطقی از اساس اشتباه است، تاکید کرد: اصلاحات سیاسی باید در داخل کشورسوریه انجام شود و گزینه داخلی برایش وجود داشته باشد.

شوشتری در ادامه این گفت‌وگو دربارهٔ نقش همپیمانان آمریکا مانند عربستان، ترکیه و قطر در بحران سوریه گفت: به لحاظ تاریخی قطر از جایگاهی برخوردار نیست حتی اگر بتواند مانوری انجام دهد به مدد پول‌های کلان و دیپلماسی رسانه‌ای الجزیره است.

وی افزود: عربستان نیز از وزانت و جایگاه لازم برخوردار نیست، در حالی که جمهوری اسلامی ایران در تمام معادلات و نشست‌ها با عنوان یک مولفه تاثیرگذار مطرح است.

شوشتری در پایان خاطرنشان کرد: وزانت عربستان در معادلات منطقه‌ای هم وزن جمهوری اسلامی ایران نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.