بدون داشتن بودجه مشخص برگزاری جشنواره دشوار است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

در نشست رسانه‌ای تئاتر عروسکی دانشجویان مطرح شد:

نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان با حضور محسن محمدی دبیر جشنواره در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

  به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان با حضور محسن محمدی دبیر جشنواره و سپهر شریف زاده دبیر بخش بین الملل جشنواره، صبح امروز، ۱۹ بهمن ماه، در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

 محسن محمدی به بیان تاریخچه ای کوتاه از این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: نخستین دوره این جشنواره در سال ۷۵ با همت و سرمایه تعدادی از دانشجویان دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد. در دوره های اول و دوم تعداد محدودی از دانشگاه ها در تهران امکان حضور در جشنواره را داشتند. سرانجام از دوره چهارم، جشنواره به شکل سراسری برگزار شد و از دوره ششم به شکل بین المللی فعالیت کرد. با اتفاقاتی که برای این جشنواره می افتد، گاه دو سال یک بار و حتی گاه با سه سال وقفه برگزار شده است. امسال با کمک دانشجویان توانستیم دوره سیزدهم را تا اینجا پیش ببریم.

وی در مورد کارهایی که تا به حال در این دوره از جشنواره انجام شده، بیان کرد: سه کارگاه در دانشگاه های شهرستان های شیراز‏، فردوسی مشهد و مازندران برگزار شده. به این دلیل که کارهای ارسال شده از شهرستان ها کیفیت مناسب را نداشتند و ما امیدواریم برگزاری این کارگاه ها به رشد آثار آن ها در دوره های بعدی کمک کند. به همین دلیل در این دوره از شهرستان ها اجرای صحنه ای نداریم. فقط اجرای خیابانی هست. کارگاه های بیان،‏ قالب گیری، ‏ ساخت عروسک های انیمیشنی‏ و‏ نورپردازی در تئاتر عروسکی نیز در تهران برگزار شد و علاوه بر آن تعدادی سمینار هم داشتیم.

محمدی در خصوص بخش های مختلف جشنواره شامل بزرگسال‏، کودک و نوجوان و خیابانی تشریح کرد: بخش کودک و نوجوان در این دوره به دو بخش مستقل تقسیم شده اند. بخش های پژوهش،‏‏ ماسک و عروسک، پوستر ‏و نمایشنامه نویسی از دیگر بخش های این دوره از جشنواره اند. در بخش کودک و نوجوان ۹ اثر در تالار هنر و پلاتوی عروسکی دانشکده سینما تئاتر اجرا می شوند. در بخش بزرگسال ۲۱ اثر در تالارهای انتظامی، پلاتوی مرکزی دانشکده سینما تئاتر، تالار سمندریان، تالار مولوی، خانه نمایش اداره تئاتر و آمفی تئاتر تالار فارابی دانشگاه هنر اجرا خواهند شد. بخش بین الملل در تالار انتظامی و مرکز آفرینش های هنر تئاتر “مان” برگزار می شود. در بخش خیابانی شش اثر در محوطه خانه هنرمندان، محوطه مجموعه تئاترشهر، محوطه تالار مولوی، شیرخوارگاه آمنه و موسسه محک اجرا خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره، برنامه پخش فیلم از بخش های دیگر جشنواره خواهد بود، افزود: در لابی خانه هنرمندان، فیلم تئاترهای کارهای بین الملل ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹ هر روز پخش می شوند. مراسم افتتاحیه جشنواره ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۶ در فضای باز خانه هنرمندان به صورت کارناوال با برنامه های متنوع برگزار خواهد شد. نمایشگاه عکس و پوستر نیز از ۱۰ تا ۱۶ اسفندماه در لابی تالار ایرانشهر برپا می شود.

 سپهر شریف زاده، دبیر بخش بین الملل جشنواره، به بیان نکاتی در مورد این بخش پرداخت و تصریح کرد: در این دوره تصمیم گرفتیم فقط گروه های دانشجویی را دعوت کنیم. فراخوان انگلیسی جشنواره را به بیشتر دانشگاه های تئاتری دنیا ارسال کردیم و از بین حدود ۲۵ اثر، شش اثر برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند، اما در نهایت به دلیل مشکلات مالی جشنواره و خود گروه های متقاضی تعداد شرکت کنندگان به دو گروه رسید که از آلمان و اکراین خواهند آمد. چهار مهمان ویژه داریم که به عنوان داور و یا برگزارکننده سمینار در این جشنواره حضور خواهند داشت. سیداحمد مداح از الجزایر برای برگزاری سمینار و داوری، مارک واشکل از لهستان به عنوان داور و برگزارکننده سمینار و نرگس مجد و الن لکوک از فرانسه خواهند آمد که حضور این دو نفر اتفاق جدیدی در جشنواره است. آن ها جلسات نقد و بررسی را صبح روز بعد از هر اجرا ساعت ۱۱ در تالار امیرخانی با حضور کارگردانان اجراها و علاقه مندان برگزار خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه حضور گروه های حرفه ای خارجی در دوره های قبلی این جشنواره دانشجویی کار درستی نبوده است، خاطرنشان کرد: حضور گروه های دانشجویی خارجی در کنار دانشجویان ایرانی و داوری همزمان کارهای آنان، باعث می شود کارهای داخلی با گروه های خارجی، هم سطح محک بخورند.

محسن محمدی نیز با اشاره به اینکه هیئت داوران جشنواره ترکیبی از یک داور خارجی و دو داور داخلی خواهند بود، افزود: بخش های بزرگسال، خیابانی، کودک و نوجوان به صورت مجزا داوری خواهند شد و فهرست نهایی داوران به زودی اعلام می شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان، با بیان اینکه بزرگ ترین مشکل ما انسجام نداشتن جشنواره های دانشجویی است، اذعان کرد: در هر دوره از این جشنواره ها، دبیر جشنواره همه چیز را از ابتدا آغاز می کند و آن را به جایی می رساند، اما در دوره بعد دبیر جدید مجددا همه چیز را از صفر شروع می کند. این قضیه همیشه ادامه دارد و زمانی درست خواهد شد که ساختار منسجمی داشته باشد. من به خانه تئاتر دانشجویی و وزارت علوم پیشنهاد دادم که چند جشنواره مهم دانشجویی را سازماندهی کنند که زمان مشخصی داشته باشند، زیرا این زمان مشخص اعتبار بین المللی به آن ها خواهد داد. همین جشنواره عروسکی در دوره های قبل از فروردین تا اسفندماه برگزار شده است و این اصلا اتفاق خوبی نیست. در این دوره با تمام مشکلاتی که داشتیم، تلاش کردیم با کمبود بودجه و کمبود امکانات، ماحصلی برای دوره آینده بگذاریم تا دبیر بعدی که می آید از صفر شروع نکند. من می توانم قول دهم دبیر بعدی هر اطلاعاتی که از ما بخواهد، به صورت یک مجموعه به او ارائه دهیم.

وی در خصوص مشکلات مالی جشنواره نیز توضیح داد: واقعا بدون داشتن بودجه مشخص دشوار است که جشنواره را برگزار کرد. در این دوره بیشتر از ۵۰ درصد انرژی ما صرف فراهم کردن کمک های مالی شد و خیلی وقت ها از کار اصلی خودمان، که قسمت علمی جشنواره است، غافل می شدیم. با وجود اینکه به برگزاری جشنواره نزدیک شده ایم، هنوز منتظر حمایت مسئولانیم و تا به حال با کمک بچه ها پیش آمدیم. ما توانستیم در حد وسع خودمان ۳۰۰ هزار تومان کمک هزینه برای هر گروه در نظر بگیریم. این جشنواره از محدوده یک دانشگاه خارج شده و انتظار دارند که مستقیما زیر نظر وزارت علوم برود، اما فکر می کنم بهترین حالت این است که این جشنواره دانشگاهی بماند، اما ساختار آن تغییر کند و نقش دانشگاه و وزارت علوم مساوی باشد.

محمدی در پایان با اشاره به اینکه مجموعه خانه هنرمندان کمک زیادی به دبیرخانه جشنواره کرده، بیان کرد: ما تلاش کردیم کلیه نمایش ها دو اجرا داشته باشند و علاوه بر آن، یک اجرای ویژه هم قبل از اجرای اول خود برای عکاسان خواهند داشت تا کسانی که برای شرکت در مسابقه عکاسی ثبت نام کرده اند، از این اجراها عکاسی کنند و آن ها را در مسابقه شرکت دهند.

سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان ۲۶ بهمن تا ۳ اسفندماه برگزار می شود.
 


آخرین اخبار
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.