بذرپاش: اصرار بر تصویب طرح خلاف قانون اساسی در شان مجلس نیست

۱۲م آذر ،

2-763.jpg

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت که اصرار مجلس بر تصویب طرح مخالف قانون اساسی در شان مجلس نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرداد بذرپاش به عنوان مخالف کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در صحن علنی امروز (یکشنبه) مجلس، اظهار کرد: مجلس می‌خواهد طرحی را به تصویب برساند که علاوه بر اعلام مخالفت صریح شورای نگهبان در این رابطه، این طرح با پنج اصل قانون اساسی یعنی اصول ۱۱۵، ۱۱۴، ۱۱۰، ۶۰ و ۵۷ مغایر است.

وی افزود: بر این اساس اینکه مجلس با علم به اینکه طرحی مخالف با اصول قانون اساسی است را به تصویب برساند در شان مجلس نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه یادآور شد: اصلاح قانون انتخابات به صورت جزئی و در سال‌های ۶۰، ۶۴ و ۸۴ در مجالس مختلف به تصویب رسیده بود که شورای نگهبان آن را رد کرد. در سال ۸۷ استفساریه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارائه شد که نظر شورای نگهبان نیز در این رابطه به مجلس اعلام شد. اینکه مجلس نهم با علم به تمامی این اتفاقات طرحی خلاف قانون اساسی را به تصویب برساند در شان مجلس اصولگرا نیست؛ مگر ما همچون مجلس ششم هستیم که با علم به اینکه شورای نگهبان طرحی را رد کند آن را تصویب کنیم؟

بذرپاش با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات به سه کمیسیون امنیت، قضایی و فرهنگی برای بررسی ارجاع شده است،‌ گفت: کمیسیون‌های امنیت و قضایی نظری در رابطه با بررسی این طرح ندادند و کمیسیون فرهنگی نیز با کلیات آن مخالفت کرده است؛ از این رو تنها کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون اصلی با این طرح موافقت کرده باشد به معنای انجام کار کارشناسی در کل بدنه مجلس نیست.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اینکه اعلام شده با توجه به مخالفت شورای نگهبان با ماده ۳۵ این طرح باید در این رابطه تصمیم گرفته شود رویکرد مناسبی به نظر می‌رسد، اما باز هم باید گفت که این طرح دو محور در مورد هیات اجرایی و تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی بیشتر ندارد.

وی افزود: ماده ۳۵ این طرح شرایط انتخاب‌شوندگان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص می‌کند که مغایر اصول ۱۱۵ و ۶۲ قانون اساسی است که در این اصول تاکید شده که شرایط انتخاب‌شوندگان بر عهده قانونگذار است. از طرف دیگر شورای نگهبان با این رویکرد که کاندیداهای انتخابات برای گرفتن امضا به سراغ عده‌ای بروند تا تایید شود را رد کرده است.

بذرپاش توضیح داد: با فرض تصویب ماده ۳۵ اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از عده‌ای برای تایید رجل سیاسی و مذهبی بودن خود امضا بگیرند اما شورای نگهبان همان فرد را رد کند آیا سبب نمی‌شود که هزینه برای شورای نگهبان بسیار شود؟ یا اینکه تکلیف فردی که از هیچ کسی برای تایید خود امضا نمی‌گیرد چیست،‌ این فرد باید رد و یا تایید صلاحیت شود.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین خاطر نشان کرد: از طرف دیگر سوال این است که آیا دوره افتادن برای جمع کردن امضا از یک سری اشخاص مساله در کشور ایجاد نمی‌کند؟ این در حالی است که بسیاری از اشخاص مستقل در کشور وجود دارند که به دنبال امضا گرفتن از اشخاص دیگر نیستند به طور کلی دوره افتادن و جمع کردن امضا در شان جمهوری اسلامی نیست. البته بعضی‌ها گفته‌اند که این طرح از قانون اساسی فرانسه گرته‌برداری شده است؛ فرانسه‌ای که آخرش با سارکوزی و جریانات پیرامون آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به تعیین هیات اجرایی در طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: بسیار‌ها با ایجاد هیات اجرایی مخالفند؛ به طوری که مرکز پژوهش‌ها نیز در گزارش خود تعیین این هیات را رد کرده است. بهتر بود که دوستان بررسی‌های بیشتری را قبل از ارائه این طرح به مجلس انجام می‌دادند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.