بذر تراریخته در اقتصاد کشاورزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سطح زیر کشت بعضی از گیاهان تراریخته ، حتی از واریته معمولی آنها نیز بیشتر است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گیاهان تراریخته یکی از دستاوردهای مهم بیوتکنولوژی نوین در زمینه کشاورزی می باشند که در سال‌های اخیر بخشی از بازارهای غذایی دنیا را تسخیر نموده‌اند؛ به‌طوری‌که سطح زیر کشت بعضی از این گیاهان، حتی از واریته معمولی آنها نیز بیشتر است

**ارزش جهانی بازار بذر تراریخته

ارزش بازار گیاهان زراعی تراریخته در جهان، بر اساس مجموع قیمت فروش بذر تراریخته و هزینه تکنولوژی مورد استفاده در آن محاسبه می‌گردد.

فروش جهانی بذر تراریخته، از سال ۱۹۹۵ به‌بعد در حال رشد بوده است.فروش بذور تراریخته که در سال ۱۹۹۵، یک میلیون دلار بود، به‌تدریج افزایش یافت تا به بیش از ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ رسید

** ارزش گیاهان زراعی تراریخته 

تمام صفاتی که تاکنون (از طریق مهندسی ژنتیک) به گیاهان زراعی وارد شده‌اند، برای حفاظت آنها از آفات و علف‌های هرز بوده است. بنابراین می‌توان ارزش فروش گیاهان زراعی تراریخته را به‌عنوان درصدی از بازار جهانی حفظ نباتات مورد بررسی قرار داد.

گیاهان تراریخته در سال ۱۹۹۸، حدود ۶٫۳ درصد از بازار ۳۱٫۲۵ میلیارد دلاری حفظ نباتات را به‌خود اختصاص دادند. این میزان در سال ۲۰۰۰ به ۹٫۵ درصد و در سال ۲۰۰۱ به ۱۲٫۴درصد به ارزش ۳٫۸۳۹ میلیارد دلار افزایش یافت.

** توزیع بازار بذور تراریخته بر اساس نوع گیاه و کشور

عمده‌ترین بازار بذور تراریخته، آمریکای شمالی با سهمی معادل ۶۰ درصد از بازار جهانی به ارزش ۲٫۸۶۵ میلیارد دلار است. 

دومین بازار بزرگ، آمریکای لاتین با ۱٫۶۶ میلیون دلار (۲۰ درصد از بازار جهانی) است و به‌دنبال آن خاور دور (کشورهای در حال توسعه آسیا) با ۱۹۵ میلیون دلار (۵ درصد از بازار جهانی) قرار دارند. 

اگر بخواهیم براساس نوع محصول طبقه‌بندی کنیم، سویا با ۲٫۱۹۴ میلیارد دلار و سهمی برابر ۵۷ درصد از بازار جهانی، در رده اول و پس از آن ذرت با ۷۸۳ میلیون دلار (۲۰ درصد)، پنبه با ۶۳۶ میلیون دلار (۱۷ درصد) و کلزا با ۲۲۶ میلیون دلار (۶ درصد) در رده‌های بعدی قرار دارند.

** تراریخته در ایران

با توجه به آمار و ارقام فوق، چنین برمی‌آید که بازار بذور تراریخته در کشورهای مختلف، سال به سال درحال افزایش ‌است. 

کشور ما نیز به‌عنوان یک واردکننده محصولات کشاورزی، خواسته یا ناخواسته بخشی از این بازار را تشکیل خواهد داد. به‌طوری‌که ارزش واردات سویا (بیشترین سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در جهان متعلق به این گیاه است) به کشور در سال ۱۳۸۱، شامل روغن خام سویا، کنجاله سویا و دانه سویا، در مجموع، ۶۷۲ / ۳۸۶ / ۷۱۲ دلار بوده ‌است؛ در همین سال، ارزش واردات ذرت و پنبه (به‌ترتیب دومین و سومین گیاه تراریخته مهم در جهان) به کشور به‌ترتیب برابر با ۴۴۰ / ۲۱۳ / ۲۲۰ و ۹۴۹ / ۸۶۸ / ۱ دلار بوده ‌است. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.