برآشفتگی اسرائیل از قطع گاز مصر

توقف صادرات گاز مصر به اراضی اشغالی که حتی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در چارچوب توافقنامه ننگین “کمپ دیوید” ادامه داشت، اسرائیلیها را برآشفته کرده است.

شبکه العالم: گزارشگر کانال دو تلویزیون رژیم اسرائیل در این خصوص گفت: “اقدام شرکت ملی گاز مصر برای لغو توافقنامه صادرات گاز به اسرائیل، محافل سیاسی اسرائیل را برآشفت”.

کانال دو رژیم صهیونیستی، بخشی از اظهارات نخست وزیر این رژیم را در این خصوص پخش کرد.

“بنیامین نتانیاهو” برخلاف نظر برخی مسئولان صهیونیستی که قطع گاز را اقدامی سیاسی توصیف کرده بودند، گفت: “این بحران از اختلافات تجاری میان شرکتهای مصری و اسرائیلی سرچشمه می گیرد، و ارتباطی به تحولات سیاسی اخیر مصر ندارد”.

وی افزود: “رایزنیها و ارتباط ما با دولت مصر ادامه دارد”.

گزارشگر اسرائیلی خاطرنشان کرد: “نتانیاهو درحالی سیاسی بودن بحران اخیر را نفی کرد که شرکت “ای ام جی”، صادرکننده گاز مصر به اسرائیل، علت اصلی قطع صادرات گاز به اسرائیل را سیاسی خواند .. این شرکت اعلام کرده است نقض یکی از بندهای توافقنامه میان مصر و اسرائیل علت اصلی متوقف شدن صادرات گاز مصر به اسرائیل است”.

وی افزود: “مسؤولان اسرائیلی همواره تلاش می کنند تا بحران حاکم بر روابط با قاهره را که درپی سرنگونی نظام حسنی مبارک دچار تحول شده، برطرف سازند”.

“یتسحاق لیفائون” سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مصر به کانال ۲ اسرائیل گفت: “اسرائیل باید همه توان خود را برای حفظ چارچوب توافقنامه صلح میان اسرائیل و مصر بکارگیرد”.

وی افزود: “برخی مقامات مصری خواستار تجدید نظر در قیمت و شرایط صادرات گاز مصر به اسرائیل شدند”.

گزارشگر کانال ۲ در ادامه خاطرنشان کرد: “تحقیقات قضایی مربوط به این مسأله در خصوص مبلغی معادل ۸ ملیارد دولار ادامه دارد”.

وی تأکید کرد: “باید منتظر نتایج تحقیقات قضایی بمانیم تا معلوم شود بحران اخیر در توقف صادرات گاز مصر منشأ مالی دارد یا سیاسی”.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.