برآورد هزینه دسترسی جهان به انرژی مدرن تا ۲۰۳۰ با همکاری دانشمند ایرانی

۱۶اردیبهشت،

برآورد هزینه دسترسی جهان به انرژی مدرن تا ۲۰۳۰ با همکاری دانشمند ایرانی

برآورد هزینه دسترسی جهان به انرژی مدرن تا 2030 با همکاری دانشمند ایرانی

یک گروه بین‌المللی از محققان با همکاری دانشمند ایرانی نشان داده‌اند که دسترسی جهانی به انرژی مدرن با سرمایه‌گذاری سالانه ۶۵ تا ۸۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ محقق خواهد شد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، سرمایه‌گذاری‌های پیشنهادی در این خصوص، بسیار بالاتر از برآوردهای پیشین می باشند؛ اما تنها با ۳ تا ۴ درصد از سرمایه‌گذاریهای کنونی در سیستم انرژی جهانی برابر است.

یافته‌های دکتر کیوان ریاحی و همکارانش در موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی اتریش که در مجله Environmental Research Letters انتشار یافته، همچنین برای اولین بار شامل هزینه‌های سیاست‌گذاری دستیابی جهانی به سوخت‌های احتراقی پاک پخت و پز و اجاق گازها تا سال ۲۰۳۰ است.

دسترسی به برق و سوخت‌های پاک پخت و پز و اجاق گاز می‌تواند با مرگ‌ومیرهای تخمینی سالانه چهار میلیون تن در اثر آلودگی هوای خانگی که در اثر پخت و پز سنتی بوده، مبارزه کند.

محققان در پژوهش خود محاسبه کردند که این دسترسی ارتقایافته به سوختهای مدرن پخت و پز می‌توانست از ۰٫۶ تا ۱٫۸ میلیون مرگ نابهنگام در سال ۲۰۰۳ جلوگیری کرده و در واقع سلامت را ارتقا بخشد.

این محققان برآورده کرده‌اند که یک ظرفیت تولید اضافی بین ۲۱ تا ۲۸ گیگاوات برای ارائه میزان نسبتا کم برق تمام خانواده‌های روستایی نیاز خواهد بود. این میزان کمتر از ظرفیت افزایش تولید سالانه چین است.

بر اساس برآوردهای این دانشمندان، هزینه این میزان برابر با حدود ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار در ۲۰ سال آینده بوده و همچنین به سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مرتبط نیاز است.

علاوه بر این‌ها، هزینه های سیاست گذاری برای کمک به تسهیل انتقال به پخت و پز پاک بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان خواهد بود.

این سیاست‌گذاری‌ها شامل پژوهش‌های پشتیبان، هزینه‌ سوخت‌های تازه، اجاق گازهای تازه و اجاق گازهای ارتقا یافته توده زیستی است.

پژوهشگران با استفاده از دو چهارچوب مدلسازی برای بررسی تاثیرگذاری راههای سیاست‌گذاری جایگزین به این هزینه‌های تخمینی دست یافتند.

برای برآورد سرمایه‌گذاری کلی مورد نیاز در گسترش دسترسی برق به جمعیت‌های روستایی، دانشمندان هزینه‌های گسترش شبکه برق، اجرا و نگهداری سیستم برق و سرمایه‌گذاری‌ها برای تولید برق بیشتر را در نظر گرفتند.

به گفته آنها، بدون سیاست‌گذاری برای تسریع برق رسانی، بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تن در روستاهای جنوب آسیا و آسیا-اقیانوسیه و همچنین جنوب صحرای آفریقا همچنان بدون برق خواهند ماند.

سازمان ملل اعلام کرده بود که سال ۲۰۱۲ سال بین المللی برای انرژی قابل نگهداری برای همه با دستیابی همگانی به انرژی مدرن تا سال ۲۰۳۰ به عنوان یکی از اهداف تصریح شده است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.