برای بهبود روابط ایران و آمریکا کار سختی در پیش است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

پس از آن که برخلاف پیش بینی ها دکتر روحانی و باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دست ندادند بلومبرگ در تحلیلی نوشت خودداری این دو رئیس جمهور رئیس از برخورد نزدیک با یکدیگر نشان می دهد که برای نزدیکی ایران و امریکا کار سختی پیش رو است.

به نقل از بلومبرگ ، چند روزی بود که گمانه زنی ها در خصوص دست دادن و ملاقات دکتر روحانی با اوباما  روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل  به اوج خود رسیده بود و برخی ها معتقد بودند این مصافحه آغاز نزدیکی دو کشور به یکدیگر و از سر گیری روابط تهران –واشنگتن پس از گذشت بیش از سی سال است.

اما سه شنبه معروف آمد و رفت و بر خلاف پیش بینی ها از دست دادن و ملاقات دو رئیس جمهور خبری نشد.

بلومبرگ در تحلیل این  اتفاق نوشت این امر نشان می دهد کار سختی در پیش روی دو کشور برای بهبود روابط وجود دارد و دلایلی را نیز برای دیدار نکردن روحانی و اوباما بر شمرد.

بلومبرگ می نویسد تلاش باراک اوباما برای ارتباط مستقیم با رئیس جمهور جدید ایران روز قبل به جایی نرسید که نشانه مشکلاتی است که  او دربرقراری  روابط میان امریکا و ایران  خواهد داشت.
در همان روزی که باراک اوباما به سران جهان در نیویورک گفت او از گفته های دکتر حسن روحانی و دورنمای حل مخاصمه چند دهه ای استقبال می کند مقامات ایرانی به همتایان خود گفتند هنوز زمان مناسب حتی  برای دست دادن دو رئیس جمهور ایران و امریکا فرا نرسیده است.

اوباما در نشست  سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به سران جهان گفت:«ما از این که دکتر روحانی از سوی مردم ایران ماموریت یافته روش معتدل تری را پیش بگیرد دلگرم هستیم،ممکن است موانع خیلی بزرگی بر سر راه باشند اما من قویا معتقدم که باید مسیر دیپلماسی را آزمود»

اوباما سپس به تشریح نقش گسترده امریکا در تغییرات سریع اتفاق افتاده در خاورمیانه پرداخت و گفت دولتش مداخله هدفمند را در منطقه دنبال می کند و تاکید کرد آمریکا آماده است از تمامی عناصر قدرت خود که شامل اقدام نظامی می‌شود، برای تضمین منافع اصلی آمریکا در منطقه استفاده می‌کند. دکتر روحانی نیز در سخنرانی خود گفت کشورش آماده شرکت در گفتگوهای نتیجه محور در مورد برنامه هسته ای است .او اهداف ایران را صلح آمیز توصیف کرد و گفت سلاح هسته ای هیچ جایگاهی در دکترین کشورش ندارد.
 گفتگوهای خصوصی
در پشت صحنه، طوری می نمود که دولت اوباما برای دیدار غیر رسمی بین اوباما و دکتر روحانی به هنگام حضور دو رئیس جمهور در سازمان ملل آماده است. یک مقام دولت امریکا به خبرنگاران گفته بود،در حالی که امریکا هیچ تصمیمی برای دیدار یا مذاکره رسمی ندارد اطرافیان اوباما به ایرانیان گفتند دو طرف می توانند در صورت وجود فرصت در حاشیه مجمع باهم بحث و گفتگو کنند.
هرگونه مواجهه در سطح ریاست جمهوری ،حتی یک احوال پرسی یا دست دادن،(اگر اتفاق می افتاد) اولین ملاقات  سران دو کشور از انقلاب سال ۱۳۵۷(۱۹۷۹) ایران می بود که در خلال آن سفارت امریکا تسخیر شد .
 یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود گفت امریکا ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی را یک فرصت می بیند زیرا دولت دکتر روحانی با نشان دادن موضعی متعادل تعامل با آمریکا را رد نکرده است .
ایرانی ها به ملاقات دکتر روحانی و اوباما نه گفتند. یک مقام امریکایی می گوید آنها گفته اند چنین گامی  پیچیده است .
هشدار به امریکا
در این مورد اوباما  تحت فشار است تا از رفتار شتابزده در نزدیکی به ایران بپرهیزد. بنیامین نتانیاهو اول وزیر اسرائیل نیز که قرار است روز ۳۰سپتامبر با اوباما در کاخ سفید ملاقات کند طی لفاظی هایی به اوباما اخطار داده که در دام دیپلماتیک نیفتد. او روز قبل در ایمیلی مدعی شد ما با این اقدامات نصفه و نیمه که فقط پوششی برای پیگیری مداوم تسلیحات هسته ای ایران است فریب نخواهیم خورد!
اریک رویس  نماینده جمهوری خواه ورئیس کمیته امور خارجه کنگره در اظهاراتی گفت امریکا باید از طریق تحریم های فلج کننده اقتصادی فشار بر ایران را حفظ کند.
اوباما در سخنرانی خود گفت جان کری را برای دیدار با همتای ایرانی اش به عنوان بخشی از گفتگوهای هسته ای در کنار چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت به اضافه آلمان هدایت می کند.
بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود به بار روانی مثبت از سر گیری روابط ایران-امریکا اشاره کرد و نوشت با مطرح شدن گمانه زنی ها در مورد گرم شدن روابط ایران و امریکا بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس برای تحویل در ماه نوامبر ۴۶سنت کاهش یافت و به ۱۰۳دلار و ۱۳ سنت کاهش یافت که کمترین رقم از ۳۰جولای است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.