برای آنکه یک جر و بحث ساده به دعوای جدی بین زن و شوهر نینجامد باید از بیان این جملات باید خودداری کرد.

روانشناسان می‌‌گویند ۷ جمله می‌تواند زندگی عاشقانه یک زوج را تبدیل به میدان جنگی کند که طرفین ماجرا در آن از هم بیزارند. مراقب باشید حین بحث‌های زن و شوهری هرگز این جمله‌ها را به زبان نیاورید:
کارت را به خانواده‌ات ترجیح می‌دهی!
عدم تعادل بین کار و رسیدگی به نیازهای خانواده موضوعی است که معمولا شروع کننده بحث بین زوجین است. پرداختن به این موضوع ممنوع نیست اما باید مراقب نحوه پرداختن به این موضوع باشیم. هرگز حین صحبت در این رابطه لحن سرزنش و متهم کردن به خود نگیرید. هرگز به گونه‌ای صحبت نکنید که انگار تمام حق با شماست. سعی کنید در کمال آرامش و در حالی که سعی در ایجاد تعادل دارید با همسرتان در این رابطه صحبت کنید. فراموش نکنید او به خاطر شما و خانواده‌اش مشغول کار است

هرگز در کار خانه کمک نمی‌کنی!
تقسیم کارهای منزل موضوع دیگری است که معمولا باعث شروع بحث بین زوج‌ها می‌شود. برخورد تهاجمی و متهم‌ساز نداشته باشید. سرزنش کردن سبب شدید‌تر شدن بحث می‌شود و در نهایت بی‌فایده است. همراه کردن این جمله با دیگر جملاتی مثل «هر وقت به تو نیاز دارم نیستی» جملات سنگینی است که مرد را آزار می‌دهد. به جای بیان این جملات خود را کنترل کنید و جملات‌تان را با «من» آغاز کنید: مثلا بگویید نیاز دارم به من کمک کنی. از انجام کارهای تکراری خانه خسته شده‌ام و نیاز به کمک دارم

مادرت غیر قابل تحمل است!
«مادر شوهر» داستان تکراری بسیاری از دعواهای بین زوجین است. شاید خیلی از اوقات رابطه عروس و مادر شوهر موضوع جک شود اما واقعیت این است این موضوع دلیل خشن‌ترین دعواهای زن و شوهری است. شاید بهتر باشد بجای استفاده از جمله‌های اتهامی از جمله‌های خبری استفاده کنیم. مثلا بجای آنکه بگویید «همه فکر و ذکرت شده مادرت» بگویید «من نیاز دارم بیش از مادرت به من توجه کنی».

چرا به حرف من گوش نمی‌کنی!
یکی از دلایل بالا گرفتن جر و بحث، بی‌تفاوتی طرف مقابل و تکرار مرتب این جمله است که چرا به حرف من گوش نمی‌دهی!
بهترین توصیه این است که قبل از بیان این جمله و بعد از آنکه حرفتان را زدید ۱۰ دقیقه به طرف مقابل‌تان فرصت دهید. بعد دوباره صحبت‌تان را از سر بگیرید!

دیگه به تو اعتماد ندارم!
این جمله زمانی به زبان می‌آید که یکی از زوجین از دست دیگری بسیار ناراحت و عصبانی است. شاید بیان این جمله سبب شود طرف مقابل کمی به خود آید اما بیش از آنکه جمله‌ای سازنده باشد برای زندگی مشترک مخرب است و سبب دلسردی و کناره گرفتن همسرتان از شما می‌شود.

چقدر خود خواهی!
بعضی کلامه‌ها دو پهلو هستند. گاهی در زمان شادی و زندگی خصوصی معانی مثبتی به همراه دارند و در جر و بحث وقتی صدای زوجین و لحن‌شان تغییر می‌کند معنی دیگری به خود می‌گیرند. جملاتی مثل اینکه «برای خودت بتی هستی»، «مغروری» یا «عروسکی» در دعوا معانی متفاوتی دارد پس سعی کنید از آن استفاده نکنید چون استفاده مجدد از آنها در زمانی که رابطه خوشی دارید می‌تواند مجددا به ضررتان تمام شود! در ضمن کلمات در فرهنگ لغات افراد مختلف، تعابیر متفاوت دارد. قبل از بیان کلمات خاص کمی فکر کنید. کلمه‌ای که از نظر شما ناسزا نیست ممکن است در فرهنگ لغت دیگری، ناسزا تعبیر شده باشد!

هیچی نمی‌فهمی!
این جمله هم بار معنایی سنگینی دارد. بسیاری از زوجین برای آنکه رودررو صحبت نکنند چنین جملاتی را با اس ام اس برای هم رد و بدل می‌کنند اما چون در این میان لحن صحبت و حالت قیافه وجود ندارد فرد مقابل می‌تواند آن را به صورت دیگری مجسم و معنا کند. بهترین کار این است که در کمال آرامش و رودررو با هم صحبت کنید و همیشه به جای توهین و تحقیر حسی را که از موقعیت پیش آمده دارید بیان کنید.

مترجم: مقصود علی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.