برای اتاق کودک چقدر خرج کنیم؟

۲۸ آبان ،

 برای اتاق کودک چقدر خرج کنیم؟

ایده های کاربردی و ارزان برای دکور اتاق اعضای تازه وارد خانواده

با ورود هر نوزاد تازه به ترکیب جمعیتی خانواده، والدین به فکر تدارک محیطی مناسب و آرامش بخش برای این عضو تازه کوچک و دوست داشتنی می افتند.

معمولا بسیاری از والدین به ویژه اگر نوزاد آنها فرزند اول خانواده هم باشد، از چند ماه پیش از تولد، به فکر تدارک اتاق مناسب برای او می افتند؛

در این میان بسیاری از والدین این سوال برایشان به وجود می آید که برای این عضو تازه وارد چه دکوری را باید تهیه کنند که هم مورد علاقه خودشان باشد و هم نوزاد آنها در آن احساس آرامش کند.

آنچه در این شماره تلاش می کنیم به آن بپردازیم هم برای اتاق نوزاد کاربرد دارد و هم برای دکوراسیون اتاق کودکان بزرگ تر به کار می آید.

این ایده ها به قدری کاربردی و ساده می باشند که اگر والدین قدری حوصله و سلیقه به خرج دهند و برای دکور اتاق فرزند خود به آن فکر کنند، به راحتی خودشان می توانند از پس آن بر بیایند؛ حتی اگر برای سازماندهی بیشتر یا بهتر انجام شدن آن به طراح یا دکوراتور حرفه ای هم مراجعه می کنند می توانند آنچه در مورد آن فکر کرده اند و می پسندند را از طراح خود بخواهند.

● اتاق کودک؛ مقررات ممنوع!

آنچه لازم است در ابتدا به عنوان یک اصل کلی به آن اشاره کنیم این است که ما برای طراحی اتاق کودک، چندان تابع مقررات نیستیم؛ چون اتاق کودک اساسا چندان اصول استانداردی ندارد.

به این معنا که نمی توان قواعدی از رنگ، حجم و نور را که برای دکوراسیون اتاق بزرگسالان به طور قطع رعایت می کنیم در مورد آن اعمال کنیم. سبب آن هم این است که بچه ها از وقتی که به دنیا می آیند به فواصل کوتاه به طور مثال یک سال به یک سال به هر سببی باید دکور اتاقشان عوض شود.

در صورتی که در مورد اشخاص بزرگسال چنین تغییر کوتاه مدتی ضروری نیست؛ برای مثال دکوراسیونی که برای فردی ۲۵ ساله اجرا می گردد، در بسیاری موارد تا سن ۳۵ سالگی هم اگر خود شخص مایل به تغییر آن نباشد، قابل استفاده است و ممکن است چندان نیازی به تغییر آن نباشد.

● ارتباط سن کودک با دکوراسیون

کودک در یک سالگی در مقایسه با سنین بعدی نیازهای متفاوتی دارد که این نیازها در دکوراسیون اتاق او نیز خود را نشان می دهد.

مثلا قد کودک هر سال بلندتر می گردد، وزنش بیشتر می گردد و شاید لازم باشد تختخواب او یا دیگر وسایل اتاقش تغییر کند. به تناسب افزایش سن، وجود بعضی وسایل در اتاق کودک ضرورت می یابد یا برعکس بعضی دیگر از لوازم وی باید از اتاق حذف شود.

حتی ممکن است در سنین مختلف، روحیات و خصوصیت های اخلاقی کودک نیز تغییر کند. این نیازها در وقت پیش و بعد از مدرسه هم ضرورت طراحی دکوری متفاوت را ایجاد می کند.

برای دختر بچه ها، به عنوان مثال در سه سالگی اتاقی پر از عروسک لازم و مورد انتظار است، در حالی که برای همین کودک در سال های بعد، به طور مثال ۴ سالگی به بعد، وجود قفسه کتابخانه برای قرار گرفتن کتاب های او ممکن است از فضای مورد نیاز برای عروسک ها و تعداد آنها بکاهد.

حتی نوع اسباب بازی ها هم با گذشت وقت و افزایش سن تغییر می کند. تمام این موارد بر طراحی اتاق کودک اثر می گذارد و لازم است دکور اتاق او متناسب با نیازهایش در سال های مختلف تفاوت داشته باشد.

این است که هر چند هم که یک خانواده متمول باشد، باز هم شاید منطقی نباشد که بخواهد بها بسیاری بابت طراحی و دکور اتاق کودک خود در نظر بگیرد، چرا که این کودک هر سال نیاز به دکوری متفاوت دارد.

● بسیار بها نکنید!

منطق به ما می گوید چون باید هر سال متناسب با تغییرات شخصیتی و سنی کودک دکور اتاق او نیز تغییراتی داشته باشد، نباید بها گزافی را بابت دکور اتاق کودک بپردازیم؛ بلکه باید سعی کنیم با استفاده از افکار خلاق، دکوری بسیارزیبا در عین ارزانی را برای اتاق کودک خود فراهم کنیم.

بنابراین با توجه به آموزش هایی که در شماره های پیشی راجع به حجم، رنگ، نور و نحوه چیدمان ارائه شد، می توان با اندکی حوصله و فکر، احساس مورد نظر و فضای دلخواه را برای کودک خود ایجاد کنیم. بنابراین باید به دنبال یکسری ایده های کاربردی و ارزان قیمت برویم که بعضا خانواده ها خودشان هم می توانند آن را انجام بدهند.

استفاده از رنگ های دلخواه به هر تعداد!

تاکید می کنیم که اتاق کودک جایی است که شما می توانید در آن از رنگ های متفاوت استفاده کنید؛ در استفاده از نوع و تعداد رنگ ها در اتاق کودک آزادید و هیچ محدودیتی ندارید. این در حالی است که در دکور اتاق خواب بزرگسالان، ما تابع قواعدی از ترکیب رنگ ها هستیم و نمی توانیم هر تعداد رنگ با هر در یا طیفی را استفاده کنیم.

● کلیشه ها را دور بریزید

استفاده از رنگ آبی برای دکور اتاق نوزاد پسر یا پسربچه ها و صورتی برای دختر بچه ها بسیار کلیشه ای شده است. این کلیشه ها حتی در انتخاب لباس ها و دیگر وسایل کودک هم به چشم می خورد.

می توانید این کلیشه ها را فراموش کنید و دکوری متفاوت با ترکیب رنگ های دلخواه را برای کودکان خود ایجاد کنید. هیچ ایرادی ندارد که از ترکیب رنگ های زرد، قرمز، صورتی، بنفش، یاسی، سفید و… برای دکور اتاق یک پسر بچه استفاده کنید.

تنها بها ای هم که برای این تفاوت قابل توجه می پردازید بها قلم مو و رنگی است که به دیوار می زنید. ایده های متنوع و در عین حال ارزان قیمت بسیاری وجود دارد که می تواند در عین ساده بودن و ارزانی، بسیار بسیارزیبا و موردپسند کودک و والدین او باشد. در شماره بعدی عمده ترین این ایده ها ارائه خواهد شد.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

ممتازنیوز – دکوراسیون
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.