برای احیای دریاچه ارومیه از همه ظرفیت های علمی جهان استفاده می کنیم

‘وحید جلال زاده’ روز سه شنبه در جلسه کمیته سیاست گذاری کنفرانس بین المللی دریاچه ارومیه گفت: در کنفرانسی که به همین منظور برگزار می شود، باید از تمام ظرفیت ها و امکانات دستگاه های اجرایی برای برگزاری هر چه پربار این کنفرانس استفاده شود.

وی با تاکید بر جمع آوری پتانسیل ها و ظرفیت های علمی جهان در بررسی مسائل دریاچه ارومیه اضافه کرد: برگزاری کنفرانس بین المللی دریاچه ارومیه فرصت مناسبی است تا تمام ظرفیت ها و راهکارها و توان علمی و اجرایی داخلی و خارجی برای احیای دریاچه ارومیه در یک جا جمع آوری شود.

استاندار آذربایجان غربی با عنوان اینکه دولت در اجرای طرح های عملی برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات اساسی و قابل توجهی را انجام داده است اظهار کرد: در حاشیه این کنفرانس باید نمایشگاهی از فعالیت های دولت خدمتگزار برای حل مشکل دریاچه ارومیه دایر شود تا شرکت کنندگان با فعالیت های انجام شده توسط دولت، برای احیای دریاچه ارومیه بیش از پیش آشنا شوند.

جلال زاده، ضرورت پرهیز از بخشی نگری در برگزاری این کنفرانس علمی را یاد آور شد و گفت: دریاچه ارومیه متعلق به همه است، لذا دستگاه های اجرایی باید همکاری لازم را برای برگزاری هر چه بهتر این همایش بزرگ با یکدیگر داشته باشند.

وی، ظرفیت های علمی دانشگاه های کشور را در این زمینه بسیار بالا و قابل توجه دانست و افزود: دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران باید در برگزاری این کنفرانس مشارکت جدی داشته و مسوولین برگزاری نیز از اساتید و صاحبنظران در این عرصه برای ارائه نقطه نظرات خود دعوت به عمل بیاورند.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: این کنفرانس جنبه تبلیغاتی ندارد، بلکه هدف از برگزاری آن پیگیری مسائل و مشکلات دریاچه ارومیه و به دست آوردن آخرین یافته های علمی و راهکارهای عملی برای احیای آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری این کنفرانس گفت: نزدیک به ۶۰ استاد دانشگاه های داخل کشور و ۱۰ استاد بین المللی برای حضور در این همایش دعوت شده اند.

حسن عباس نژاد افزود: برای برگزاری هر چه پربار و علمی این همایش تا کنون بیش از ۲۰ جلسه با اساتید دانشگاه ها، کارشناسان و صاحبنظران برگزار شده و برگزاری جلسات هم اندیشی تا زمان برگزاری همچنان ادامه خواهد داشت.

حسن عباس نژاد، استفاده از مقالات بین المللی در رابطه با دریاچه ارومیه و بررسی مسائل مربوط به این دریاچه را از جمله اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس اعلام کرد.

کنفرانس بین المللی دریاچه ارومیه به همت استانداری آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل محیط زیست، شهرداری ارومیه و دانشگاه های آذربایجان غربی از ۱۸ لغایت ۲۰ شهریور ماه امسال در ارومیه برگزار می شود.

دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت بزرگترین حوزه آبی فلات ایران است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های ممتد، بهره برداری بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی، افزایش متوسط دما و تبخیر بیش از حد با مشکل کم آبی رو به رو شده است.

۵۸۳/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۰۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.