برای ایجاد اعتماد، نیازمند اخلاق حرفه ای در رسانه ها هستیم

جعفرصادق محمدزاده شامگاه سه شنبه در نشست با اصحاب مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی افزود: رسانه ای که اخلاق حرفه ای را رعایت می کند، رسانه ای را در برمی گیرد که دروغ نمی نویسد، حرف ناصحیح و شایعه و تهمت در آن نیست و متکی به شنیده می شود و گفته می شود نیز نمی باشد و در آن صورت مردم به آن رسانه اعتماد می کنند.

وی، رسانه را مظهر آگاهی خواند و گفت: قلم وسیله خدمت به مردم است و هیچ چیزی مهمتر از خدمت به مردم نیست و خدمت به مردم ایران که علیرغم همه مشکلات حمایت از نظام اسلامی را فراموش نکرده اند، شیرین و شایسته است.

وی یادآور شد: اگر مسلمان هستیم و اگر به درستی و راستی اعتقاد داریم باید به اخلاق رسانه توجه ویژه ای داشته باشیم و بر اساس اصول حرفه ای روزنامه نگاری هم باید به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته شود و از انتشار شایعات، دروغ، افترا در رسانه ها پرهیز شود.

وی در ادامه به تشریح برنامه های انجام شده در حوزه مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در ظرف ۱۸ ماه گذشته ۱۱۰۰ مجوز مطبوعات صادر شده که ۶۰۰ مورد آن سهم نشریات استانها بوده است.

محمدزاده افزود: در حوزه آموزش خبرنگاران نیز با اجرای اولین دوره تربیت مدرس خبرنگاران استانی در تهران اقداماتی در تربیت خبرنگاران استانها برداشته شده است.

وی اظهار کرد: سرای روزنامه نگاران در تهران نیز راه اندازی شده و در ارومیه نیز تا پایان سال این سرا ایجاد می شود.

وی، افزایش سقف جوایز جشنواره مطبوعات کشور و راه اندازی پیشنگاران را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: در حوزه نشریات تخصصی نیز با صدور مجوز برای ۵۰۰ نشریه تک رشته ای، گامهای خوبی در این راستا برداشته شده است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای تحقق جنبش نرم افزاری و الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیازمند بسترسازی هستیم و تا بستر وجود نداشته باشد تولید علم اتفاق نمی افتد.

وی، چاپ کتابهای روزنامه نگاری و سرمایه گذاری برای تولید منابع داخلی ارتباطات را از دیگر برنامه های ابن معاونت اعلام کرد و افزود: در ۱۸ ماه گذشته ۴۰ عنوان کتاب تخصصی روزنامه نگاری منتشر شده است.

محمدزاده، افزایش تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه مطبوعات از ۹۰ هزار نفر به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سال گذشته را از موارد مهم برای رسیدن نمایشگاه مطبوعات به جایگاه واقعی اش ذکر کرد و گفت: امیدواریم امسال تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه مطبوعات را به مرز دو میلیون نفر برسانیم.

وی از ساماندهی فضای سایبری و مجازی و تهیه آیین نامه برای این امر خبر داد و اظهار کرد: اصلاح قانون مطبوعات (نظام جامع رسانه ها) نیز مراحل پایانی خود را طی می کند.

وی، حل مشکل بیمه روزنامه نگاران را نیز ضروری خواند و یادآور شد: کسی که از روزنامه نگاری ارتزاق می کند نباید مشکل بیمه داشته باشد و برای همین امر نیز کارهای مربوط به بیمه تکمیلی تا سقف ۲۰ میلیون تومان انجام گرفته است.

وی ثبت اطلاعات خبرنگاران در سامانه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: برای شناختن خبرنگاران وجود سامانه ضروری است و اشکالاتش نیز باید برای دسترسی راحت برطرف شود.

وی تعامل مطبوعات آذربایجان غربی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را خوب توصیف کرد و یادآور شد: وجود رابطه خوب و مناسب می تواند در ارتقا جایگاه موثر باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه یارانه های مطبوعات باید صرف زیرساختها شود گفت: امسال اعتبار یارانه های پرداختی به نشریات ۱۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

وی از راه اندازی سامانه اشتراک نشریات در کشور نیز خبر داد و گفت: بر اساس این طرح ۵۰ درصد حق اشتراک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود.

وی همچنین از سایتهای خبری نیز خواست برای دریافت پروانه فعالیت تا شهریور ماه امسال نسبت به تکمیل پرونده اقدام کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در پنجمین سمینار تعامل اقوام و ادیان، مطبوعات و رسانه به ارومیه سفر کرده است.

۵۸۱/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۳۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.