برای ایجاد خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی کشورها باید مذاکره کنند

دکتر “رالف تراپ” مشاور بین المللی در امور محو سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در پاسخ به این سوال که چطور می توان خاورمیانه را عاری از سلاحهای کشتار جمعی کرد به خبرگزاری مهر گفت: مشکل بزرگ خاورمیانه وجود سلاحهای کشتار جمعی در برخی کشورهای این منطقه است. فکر می کنم برای این کار باید کشورها به این نتیجه برسند که برای از بین بردن هر نوع سلاح کشتار جمعی با یکدیگر به مذاکره بنشینند. این گفتگوها می تواند به یافته شدن راهی عملی برای ایجاد منطقه ای بدون سلاحهای کشتار جمعی کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بزرگترین خطر برای امنیت منطقه چیست اظهار داشت: پاسخ واحدی برای این مسئله وجود ندارد و نمی توان گفت که فلان موضوع اصلی ترین خطر است و اگر حل شود، دیگر مشکلات از بین می رود. برای این کار باید یک روند دیپلماتیک و مذاکره ای بین کشورهای منطقه آغاز شود.

تراپ افزود: این مذاکرات می تواند با شرکت کشورهای منطقه و قدرتهایی که دارای نفوذ هستند انجام گیرد، به گونه ای که مکانیسمی با توافق کشورها برای حل مشکلات یافت شده و به صورت گام به گام به اجرا گذاشته شود.

مشاور بین المللی در امور محو سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در خصوص تهدید وجود سلاح کشتار جمعی رژیم اسرائیل برای منطقه یادآور شد: بدلیل این که مدارکی برای وجود سلاحهای کشتار جمعی در اسرائیل وجود ندارد، نمی توان قاطعانه در این مورد نظر داد اما موضوع سوریه فرق دارد، این کشور بصورت رسمی به داشتن سلاحهای شیمیایی اذعان کرده است.

طبیعی است که در وضعیت کنونی این کشور این نگرانی وجود دارد که این سلاحها به دست گروههای تروریستی افتاده و مورد استفاده در اقدامات تروریستی قرار گیرد و این مسئله بسیار خطرناک خواهد بود.

دکتر تراپ در پایان بیان داشت: دولت سوریه چنین سلاحهایی را علیه کسی استفاده نخواهد کرد اما خطر این است که کنترل بر این سلاحها از دست دولت سوریه خارج شده و به دست گروههای تندرو بیافتد. به اعتقاد من سوریه خواهد کوشید امنیت این سلاحها را تامین کرده و از روی دادن اتفاق مذکور جلوگیری کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.