برای تحقق نظام مالکیت فکری باید سیستم اقتصادی اصلاح شود

۱۱اردیبهشت،

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: برای تحقق نظام مالکیت فکری که لازمه اقتصاد دانش‌بنیان است باید در محور حقوقی، نظام ارزشی اجتماعی و اصلاح سیستم اقتصادی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نهاوندیان امروز چهارشنبه در همایش ضمانت اجرای حقوق مالکیت صنعتی؛ نقد و بررسی آرای قضایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی، گفت: باید اقتصاد دانایی‌محور هر روز بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ایران متاسفانه در حال گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی به اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری است و بر همین اساس برای دستیابی به اقتصاد دانایی‌محور راه بسیاری بلندی در پیش داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم سرعت را در این مسیر افزایش دهیم قطعا نظام حقوقی باید حمایت لازم را اعلام کند. البته الحاق ایران به کنوانسیون‌های گوناگون مقدمات لازم را فراهم کرده است. در نظام اخلاقی نیز مالکیت فکری یک حق مسلم قابل احترام باید تلقی شود اما در جامعه ایرانی حمایت حقوقی چندان ارزشی ندارد. احساس عمومی به مالکیت فکری نزدیک به مالکیت مادی نیست، تا زمانی که این احساس به وجود نیاید مقررات حقوقی به تنهایی نمی‌توانند حراست لازم را برای دستیابی به اقتصاد دانش‌محور فراهم کنند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: باید نظام ارزشی اجتماعی با همان درجه اهمیت و مانند اقدامات حقوقی مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید مالکیت فکری در حوزه اقتصاد به عنوان یکی از عوامل تولید مورد تشویق قرار گرفته و بر همین اساس در مجموعه سیستم اقتصادی توازون لازم ایجاد شود زیرا که در اقتصاد رانتی مالکیت فکری چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نهاوندیان اضافه کرد: رابطه جدی میان تقویت نظام حقوقی مالکیت فکری و سالم‌سازی نظام اقتصادی و از میان برداشتن اقتصاد رانتی وجود دارد. متاسفانه بعد از مدت‌ها تلاش برای برداشتن اقتصاد رانتی بعد از انقلاب با حوادث سال قبل و چند نرخی شدن بازار ارز و بیان توجیهات مختلف در این باره دیگر رغبتی برای تولید فکری در حوزه اقتصاد وجود ندارد.

همچنین محمود صادقی نایب رییس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری در این همایش گفت: شناسایی مالکیت فکری به تنهایی معنایی ندارد و باید از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد. در واقع ضمانت اجرایی امری تعیین‌کننده در حمایت موثر و کارآمد در مالکیت فکری است.

وی ادامه داد: مالکیت فکری و حمایت از آن نقش تعیین‌کننده‌ای در شکوفایی، رشد و توسعه دارد که زمینه را برای بروز نوآوری‌ها و اختراعات فراهم می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.