برای تصویرگری مذهبی به هنرمندان و نویسندگان با سواد نیاز داریم

۰۵م آذر ،

آرشیو خبرتجسمی کد مطلب: ۵     

در گفت و گو با هنرآنلاین مطرح شد

ارسال به دوست    نسخه چاپی نسخه چاپی   

هنرمند تصویرگر معتقد است در تصویرگری مذهبی به قلم و دانش قوی مانند دکتر چمران و شهید آوینی نیاز داریم.

یکشنبه ۵ آذر ساعت ۰۹:۵۱

سید حسام الدین طباطبایی، هنرمند تصویرگر دربارهٔ نمایشگاه تصویرگری های عاشورایی به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: آثار به نمایش درآمده در نگارخانه لاله منتخبی از ۱۰ داستان است که در مجموع ۳۵ اثر از ۶۰ تصویری که در این کتاب ها انتشار یافته است را به نمایش گذاشته ام.
وی در ادامه گفت: در این آثار از تکنیک آکرلیک استفاده کرده ام و فرم کارها هم برگرفته از نقاشی قهوه خانه ای است منتها مخاطب آثار کودک و نوجوان است.
طباطبایی با بیان اینکه تصویرسازی ها واقعه عاشورا را به نمایش گذاشته است اظهار کرد: موضوع آثار داستان عاشوراست. که با قلم شیوای فریبا کلهر نوشته شده است. این آثار از کتاب هایی با عنوان های امام حسین با حضرت ابوالفضل، امام حسین با حضرت زینب، امام حسین با امام سجاد، و امام حسین با حضرت ابوالقاسم است.
وی در پاسخ به این پرسش که بر چه اساسی این آثار انتخاب شده است گفت: انتخاب آثار بر اساس موضوعات و کارهای برجسته تر و تصاویری است که فلسفه عاشورا و پیام عاشورا را بهتر به کودکان منتقل می کند.
این هنرمند تصویرگر دربارهٔ تصویرگری مذهبی گفت: تصویرگری مذهبی شرایط خاص خود را دارد. خیال پردازی ها و رویاپردازی هایی که نقاشی های فانتزی دارد کمتر در آن دیده می گردد؛ بنابراین رنگ های قهوه خانه ای شادتر است در حالی که برای انتقال مفاهیم مذهبی کمتر از رنگ های شادتر استفاده می گردد. هم نوشته و هم موضوع رنگی نیست به طور مثال بچه ها در نقاشی فانتزی همه رنگ ها را می بینند در نقاشی مذهبی فقط از رنگ های تیره و خاکستری استفاده می گردد اما در این آثار سعی کرده ام از رنگ ها بیشتر استفاده کنم. به طور مثال حضرت ابوالفضل در لحظه شهادت در لباسش از ۱۰ رنگ استفاده کرده ام. وقتی مشک آب را در دست گرفته نماد زیبایی، پاکی و زلالی است و برای به تصویرکشیدن انسان های خشن و یزیدی بیشتر از رنگ های تیره استفاده کردم.
او همچنین گفت: در این آثار تقابل خوبی و بدی را با رنگ ها بیشتر نشان دادم. شادابی در چهره ها آرایش اسب های لباس ها مشخص است. به طور کلی تصویرگری مذهبی بسته به طبقه اجتماعی و مذهبی هنرمندان تصویرگر و نویسندگان است. به عنوان یک شیعه نوشتن برای کودکان کاری ظریف و عرفانی است. نوشتن برای شیعه باید شاداب تر باشد. امام حسین زمان شهادت شاداب بوده اما فهم این قضیه برای هر کسی قابل درک نیست.
طباطبایی با اشاره به اینکه در تصویرگری کودکان به قلم عارفانی مانند دکتر چمران و شهید آوینی نیاز است گفت: شهید آوینی شاید اگرنوشته هایی برای کودکان داشت تصیویرگری مذهبی مان از فرش به عرش می رسید یا دکتر چمران با آن بیان قوی و دلنشین؛ باید نویسندگانی به این شکل را تربیت کنیم. انقدر قوی باشند که تصویرسازی مذهبی را از این وضعیت نجات دهند. متاسفانه بیسوادی تصویرسازها و نویسنده ها مهم ترین معضل تصویرسازی است.
گالری لاله در ایام محرم با برگزاری نمایشگاهی از تصویرگری های عاشورایی ˈحسام الدین طباطباییˈ مروری بر آثار این هنرمند دارد.
در راستای یکی از رویکردهای تازه گالری لاله که مروری بر آثار هنرمندان معاصر ایران است؛ نمایشگاه ۳۵ اثر تصویرسازی از ˈسید حسام الدین طباطباییˈ که در سال های مختلف برای کتاب ها و ناشران متعددی خلق نموده است، ارایه خواهد شد.
سیدحسام الدین طباطبایی متولد ۱۳۵۲ و دانش آموخته رشته ارتباط تصویری دانشگاه آزاد اسلامی است. وی عضو انجمن تصویرگران و تصویرگری بیش از ۸۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان و مدیریت هنری چندین نشریه را در کارنامه خود دارد.
این تصویرساز برنده بیش از ۱۰ جایزه داخلی و بین المللی از جمله پادورا (ایتالیا)، برگزیده نمایشگاه تصویرسازی بلگراد، جشنواره خیال و رویا، جشنواره جهان اسلام، جشنواره کتاب های درسی، جشنواره مولانا، دومین دوسالانه تصویرگری نیایش و … است و در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی تصویرسازی داخلی و بین المللی و دو نمایشگاه انفرادی شرکت جسته است.
نمایشگاه مذکور چهارشنبه، اول آذرماه ساعت ۱۶ گشایش یافت و تا ۱۲ آذرماه ادامه می یابد.
علاقه مندان می توانند در تاریخ های مذکور همه روزه به استثنای ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ به گالری لاله مراجعه کنند.


Loading...


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.