برای تعریف عدالت باید حق را تعریف کرد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

وزیر راه و شهرسازی:

برای تعریف عدالت باید حق را تعریف کرد

ایران > دولت – ممتازنیوز:
تحقق عدالت اجتماعی در گروی به رسمیت شناختن حق و مسوولیت‌های اجتماعی و نهادینه کردن آن در جامعه است.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی با حضور در همایش توسعه و عدالت آموزشی با بیان اینکه آنچه در برابر عدالت مطرح می‌شود، حق است، اظهار کرد: ما راجع به مسائل عدالت اجتماعی زیاد صحبت می‌کنیم در حالی که مباحث حقوق اجتماعی را در نظر نمی‌گیریم.

وی افزود: این در حالی است که عدالت آموزشی در برابر حق آموزشی قرار دارد ولی ما چون حق را تعریف نمی‌کنیم، عدالت هم تبدیل به مهرورزی شده و این باعث می‌شود که این مفهوم از معنای واقعی خود دور شود.

وی با تاکید بر اینکه در مباحث عدالت باید حق را شکافت و در تعریف حق باید مسوولیت را تعریف کرد، خاطرنشان کرد: زنجیره عدالت، حق و مسوولیت می‌تواند فضای خلاق و زاینده ایجاد کند.

آخوندی با اشاره به جمله‌ای از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه عدل مهم‌تر از بخشش و سخاوت است، اظهار کرد: عدل هرچیزی را در جای خود می‌گذارد در حالی که سخاوت و بخشش مسائل را از جای خود خارج می‌کند.

وی در ادامه به آیه ان‌الله یعمارکم بالعدل و الاحسان تاکید کرد و گفت: در این آیه هم عدل مقدم بر نیکوکاری است.

وزیر راه و شهرسازی مشکل جامعه ایران را عدم رعایت تقدم و تاخر در رابطه بین اخلاق و حق دانست و تاکید کرد: اساسا در جامعه‌ای که عدل نباشد، تصور نیکوکاری هم بیهوده است.

آخوندی در همین خصوص افزود: ایثار و نیکوکاری در حوزه خصوصی ارجحیت دارد در حالی که عدالت در حوزه عمومی مهم‌تر است.

وی با اشاره به تحولات اجتماعی و نظام اندیشه حقوقی در کشورهای غربی، زمان شکل‌گیری حقوق اجتماعی و مفهوم رفاه را همزمان با تشکیل دولت رفاه دانست و تاکید کرد: در حال حاضر هنوز هم راجع به اینکه گستره حقوق اجتماعی چقدر است، اختلافی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی اصل ۴۳ قانون اساسی را اصل برگردان مفهوم رفاه که در سال ۱۹۴۸ تدوین شده یکی دانست و تاکید کرد: اگر قرار باشد عدالت توسعه یابد، باید تعریف خود را از این مفهوم تغییر دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت طرح موضوع دسترسی در کنار توزیع منابع اظهار کرد: مباحثی که راجع به نظام آموزشی ما مطرح می‌شود، مربوط به مباحثی است که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی می‌باشد که کشورهای غربی با آن روبه‌رو بوده‌اند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.