برای جلوگیری از خشکی دهان در ماه رمضان چه کنیم؟

گردآوری توسط گروه سلامت ممتاز نیوز

www.dustaan.com-خشکی-دهان

مجله سلامت ممتازنیوز : مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به تشریح شرایط و الزامات رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه مبارک رمضان پرداخت.

دانا// علیرضا مهرعلیان در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری اظهار کرد: روزه گرفتن از واجبات دین مبین اسلام است و دانش امروز و تحقیقات فراوانی که از سوی دانشمندان علوم پزشکی انجام گرفته، تأثیر مفید روزه بر سلامت جسم و روح را ثابت کرده است که البته به توجه روزه‌دار به رعایت نکات بهداشتی به ویژه بهداشت دهان و دندان برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه بیدار شدن در سحر و استفاده زیاد از مایعات به میزان دو تا سه لیوان هنگام سحر توصیه می‌شود، افزود: به منظور جلوگیری از احساس خشکی دهان در هنگام سحر، از پنیر که ماده غذایی سرشار از کلسیم و حاوی فسفات است و تولید بزاق را افزایش می‌دهد، به طور مرتب استفاده شود.

مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین بر عدم استفاده از مواد غذایی بودار مانند سیر، پیاز و همچنین سفارش به مسواک زدن دندان‌ها و زبان در کنار استفاده از نخ دندان پس از خوردن سحری تأکید کرد.

مهرعلیان عنوان کرد: با توجه به اینکه سفره افطار به طور معمول با شرایط پر زرق و برق و سرشار از انواع غذاها و شیرینی‌ها همچون زولبیا و بامیه چیده می‌شود، مسواک زدن پس از خوردن این مواد قندی چسبنده می‌تواند مانع ایجاد پلاک میکروبی و پوسیدگی شود.

مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان در فاصله سحر تا افطار بیان کرد: در طول روز به علت آنکه زمان خودداری از خوردن و آشامیدن طولانی می‌شود و بدن در حال استفاده از ذخایر بدن است، امکان دارد بوی بدی از دهان استشمام شود که برای پیشگیری از این امر می‌توان مسواک زد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان برای جلوگیری از این مشکل در حالتی که دهان دچار خشکی است و احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد، شست و شوی دهان را انجام داد که البته هر دو کار باید طبق ضوابط شرعی صورت گیرد.

— .

مجله سلامت ممتازنیوز » مقاله های سلامت
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.