برای خروج از سیاست‌های پولی آسان عجله نکنید

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

برای خروج از سیاست‌های پولی آسان عجله نکنید | چاپ |
یکشنبه ۰۳ شهریور ساعت ۱۶:۲۳

گروه خبری بینا: رییس صندوق بین‌المللی پول از بانک‌های مرکزی در اروپا، آمریکا و ژاپن خواست برای پایان دادن به سیاست‌های پولی آسانی که برای برانگیختن رشد اقتصادی به کار گرفته اند، شتاب نکنند. به گزارش ایسنا، کریستین لاگارد در سخنان از پیش آماده شده در نشست سالانه جسکون هال بانک مرکزی آمریکا گفت: بانک‌های مرکزی باید برای به حداقل رساندن هر گونه تاثیر کاهش اجرای این سیاست‌ها بر رشد اقتصادی جهان همکاری کنند.وی در ادامه افزود: سیاست‌ها و هماهنگی سیاست هنوز به جایی که لازم است باشند، نرسیده‌اند. کوتاهی برای اقدام در سطح جهانی با توجه به نقشی که هر کشور به نوبه خود ایفا می‌کند، ممکن است احیای جهانی را به خطر بیاندازد.

روسای بانکهای مرکزی از سراسر جهان در کنفرانس سالانه‌ای شرکت کرده‌اند که به میزبانی بانک مرکزی فدرال کانزاس سیتی در جسکون هال وایومینگ برگزار می‌شود.لاگارد که در مراسم ناهار اولین روز این نشست دو روزه صحبت می‌کرد، خاطر نشان کرد که نگرانی‌ها نسبت به احتمال کاهش روند اجرای تدابیر محرک پولی بانک مرکزی آمریکا در روزهای اخیر به بازارهای نوظهور آسیب زده است اما روند این کاهش کندتر از تصور خواهد بود.رییس صندوق بین‌المللی پول در ادامه گفت: من شتاب برای پایان دادن به این برنامه را پیشنهاد نمی‌کنم. سیاست پولی غیرمرسوم همچنان در تمامی کشورهایی که به اجرا درآمده، مورد نیاز است و ممکن است مدت اجرای آن در بعضی از کشورها طولانی‌تر باشد. به عنوان مثال این سیاست‌ها در اروپا و ژاپن به این زودی‌ها پایان نخواهند یافت.

بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد در اواخر سال جاری کاهش میزان خرید ماهانه اوراق قرضه را آغاز کند اما این بانک در ماه ژوئن با صحبت در مورد کاهش این برنامه، نوسانات وحشتناکی را در بازارهای مالی جهانی رقم زد.با این همه به عقیده لاگارد، سببی ندارد که بانک‌های مرکزی نتوانند پایان این برنامه‌ها را همانند آغاز آنها در بحبوحه بحران مالی، با موفقیت مدیریت کنند.از سوی دیگر با آغاز عادی شدن سیاست‌های پولی در آمریکا و اتحادیه اروپا و ژاپن، اقتصادهای نوظهور سرمایه عظیمی را که به سبب نرخ‌های بهره اندک از این کشورها به سوی آنها سرازیر شده، جذب کرده‌اند، باید اقداماتی تدارک ببینند.بر اساس گزارش رویترز، ترکیه و هند پس از اینکه ارزش ارزهایشان هفته قبل افت چشمگیری پیدا کرد، تدابیری برای سرمایه خارجی اعلام کردند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.