برای دیدن تعزیه در تهران iبه این مکان‌ها بروید

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

تعزیه یکی از هنرهایی است که در حدود قرن چهارم هجری توسط ایرانی‌ها بنیان گذاشته شد و از قدیمی‌ترین گونه‌های نمایشی iبه شمار می‌رود و چند سال پیش در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز iبه‌عنوان آیینی ایرانی ثبت جهانی شد.

به گزارش تفسیری مجله شبانهممتازنیوز، ماه محرم ماه عزاداری و تعزیه است و بسیار از ما‌ منتظریم تا در این ایام iبه دیدن مراسم تعزیه و مرثیه‌سرایی در سوگ خاندان پیامبر برویم. تعزیه‌هایی که سبب می‌شود در این ایام نیز چراغ تئاتر کشور خاموش نماند. iبه‌خصوص که در ایام دهه اول محرم، ده تعزیه اصلی که از حرکت امام حسین (ع) iبه سمت کربلا و شهادت مسلم بن‌عقیل آغاز می‌شود و iبه تعزیه ظهر عاشورا و آتش زدن خیمه‌های اسرای کربلا ختم می‌شود اجرا خواهد شد.

این ده مجلس تعزیه که جزو بسیارزیباترین مجالس تعزیه می باشند، بیشتر از روی نسخه‌هایی که آخرین معین‌البکای ایران یعنی هاشم فیاض جمع‌آوری کرده خوانده می‌شوند.

 باشکوه‌ترین تعزیه بی‌تردید تعزیه حربن‌یزید ریاحی است که یکی از بسیارزیباترین مجالس تعزیه است و از روی نسخه معین‌البکا بازخوانی می‌شود و چند سال پیش که قرار بود تعزیه ثبت جهانی شود، ناصر تقوایی براساس آن فیلمی نیم ساعته ساخت.

 امسال هم مرکز هنرهای نمایشی با کمک انجمن تعزیه‌خوانان، قصد دارند تا مجالس تعزیه را در مقابل تئاتر شهر اجرا کنند، اما این تنها مراسم و آیین تعزیه‌خوانی در تهران نیست و قرار است از شب اول ماه محرم، ده مجلس تعزیه در باغ موزه قصر که در جای زندان قصر iبه تازگی افتتاح شده است برپا شود.

در این مجالس نیز ۱۰ مجلس اصلی تعزیه iبه همراه آیین‌های مربوط iبه عزاداری محرم‌الحرام در محوطه باز برگزار می‌شود. iبه جز اینها قرار است که در بعضی از پارک‌ها نیز آیین‌های عاشورایی برگزار شود.

اما اگر علاقه داشتید در این روزها پای تعزیه‌خوانی تعزیه‌خوان‌های سرشناس بنشینید و در لحظه شهادت حضرت علی‌اکبر (ص) و سقای کربلا iبه یزید و یزیدیان لعنت بفرستید، آدرس‌ها سرراست است: چهارراه ولی عصر مقابل تئاتر شهر و خیابان شریعتی، خیابان پلیس، باغ موزه زندان قصر.

اگر در ایام ماه محرم قصد داشتید نمایشی با موضوعات مذهبی ببینید، کافی است سری iبه تالار قشقایی بزنید که میزبان نمایش«طوفان» است.

این نمایش با رویکرد متفاوتی در اجرای نمایش‌های مذهبی iبه صحنه رفته است و اصول مذهبی را iبه روایت تازه‌ای بازگو می‌کند.

داستان نمایش درباره مسافرت حضرت مسلم(ع) iبه کوفه است که در راه دچار طوفان می‌شوند و آینده را می‌بینند. آینده‌ای که مولا و سرورش را در صحرای کربلا می‌بینید. طوفان را سیدحسین فدایی حسین چند سال پیش نوشته است، اما تاکنون زمینه اجرای آن iبه وجود نیامده بود تا اینکه آرش دادگر کارگردانی آن را برعهده گرفت. ی

عقوب صباحی، مهران امام بخش، امین طباطبایی، مجید امیری، آرش دادگر، گیتی قاسمی، عمار عاشوری، مهراب رستمی، احسان ناجی، رسول مکوندی بازیگران طوفان می باشند.

البته نمایش خورشید کاروان نیز یکی از کارهایی است که ۱۵ سال است در حال اجراست و امسال نیز قرار است بار دیگر اجرا شود. اما اگر دوست داشته باشید داستان مسلم‌بن‌عقیل را ببینید، طوفان هر روز از ساعت ۱۹ در تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر iبه صحنه می‌رود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.