برای سلامتی کبدتان پیاده روی کنید

یماری کبد چرب غیرالکلی یکی از شایعترین اختلالات عملکرد کبدی است که بیشتر در افراد دارای اضافه وزن،دیابتییا مبتلا به چربی بالای خون بروز می کند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی یکی از شایعترین اختلالات عملکرد کبدی است که بیشتر در افراد دارای اضافه وزن،دیابتییا مبتلا به چربی بالای خون بروز می کند.در این بیماری تجمع بیش از حد چربی در کبد، باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می گردد. فعالیت بدنی منظم درکنترل این بیماری های زمینه ای و در نتیجه درمان کبد چرب کمک کننده خواهد بود.

طی یک مطالعه کوتاه مدت در اوهایو، محققین به بررسی اثر پیاده روی بر سلامت کبد پرداختند،۱۵ فرد چاق مبتلا به کبد چرب غیرالکلی برای یک هفته متوالی ۱ ساعت در روز با شدت  ۸۵% حداکثر ضربان قلب خود، از تردمیل استفاده می کردند. محققین شاخصهای بدنی، حساسیت به انسولین و شاخص لیپیدهای چند زنجیره غیراشباع کبدی(PUIs) که یک نشانگر سلامت کبد است را، قبل و بعد از این دوره اندازه گیری کردند. هم چنین میزان قند خون، انسولین ، آدیپونکتین و میزان ROS(reactive oxygen species) که مقدار بالای آن باعث آسیب اکسیداتیو بافت ها می شودرا، در بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که PUIsشرکت کننده ها به طور میانگین تا ۸۴% افزایش داشت. هم چنیندر پایان مطالعهافزایش حساسیت به انسولین ، افزایش آدیپونکتین، و کاهش تولید  ROSدیده شد. بعلاوه  بعد از فعالیت بدنی شرکت کننده ها چربی بیشتری می سوزاندند.محققین خیلی از این اصلاحات را مرتبط با افزایش هورمون آدیپونکتین می دانند.این هورمون پاسخ  بدن به انسولین را تحت تاثیر قرار میدهد  و هم چنین بعلت خاصیت ضد التهابی با کاهش خطر حمله قلبی ارتباط دارد.اما اغلب افراد چاق سطح پایینی از آدیپونکتین دارند.

این مطالعه نشان داد که پیاده روی روزانه نه تنها حساسیت به انسولین را افزایش می دهد بلکه شاخص چربیهای مفید کبدی را  نیز بهبود میدهد و با افزایش متابولیسم و کاهش آسیب های اکسیداتیو، باعث کندی پیشرفت بیماری های کبدی غیرالکلی در افراد چاق  می گردد.

نکته عملی : تاثیرات مثبت پیاده روی متوالی بر آسیب های بیماری کبدی، بلافاصله پس از شروع آن دیده شده است. بنابراین به همه افراد توصیه میشود برای حفظ سلامتی و کمک به بهبود شاخص های سلامتی خود یک فعالیت بدنی هوازی مثل پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.