برای نخستین بار ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی از صندوق توسعه ملی برای بخش مسکن اختصاص یافت

‘مهرداد بائوج لاهوتی ‘ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود:در جلسه عصر امروز این کمیسیون که با حضور وزیر مسکن وشهرسازی و معاونان وی تشکیل شد به موضوعات در ابن بخش پرداخته شد.

وی ادامه داد:اگر تا پایان سال جاری ذخیره صندوق توسعه ملی را ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کنیم به وزارت مسکن و شهرسازی ۱۰ درصد این میزان معادل پنج هزار میلیارد تومان اختصاص یافت که از این میزان ۲ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تخصیص داده شد.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به توضیحات وزیر مسکن وشهرسازی در این جلسه گفت: ۲ میلیون و۲۵۰ هزار واحد مسکن هدف مشخص گردید که از این تعداد ۳۶۰ هزار واحد در سال گذشته تحویل داده شد و یک میلیون و۲۳۸ هزار واحد سال جاری و ۶۲۲ هزار واحد در سال آینده تحویل خواهد شد.

لاهوتی افزود: در سال ۸۹ تسهیلات پرداختی برای مسکن ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که در سال گذشته به ۴۰۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است .

وی در بخش اجاره بها نیز اظهارداشت: بنا به گفته وزیر مسکن وشهرسازی با مراقبتها وثبت نام جدید در پروژه ۸۰ هزار واحدی پردیس و یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی که در دستور افتتاح قرار دارد می توان نتایج خوبی را بدست آورد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخش بافتهای فرسوده طبق قانون برنامه پنجم توسعه می بایست کاهش یابد، گفت: بنا به گفته وزیر مسکن و شهرسازی سال ۸۹ به میزان ۹ هزار و ۶۴۲ هکتار، سال گذشته ۱۰ هزارو ۷۹۰ هکتار و پیش بینی شده در سال جاری ۱۰ هزار هکتار بافت های فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

لاهوتی در باره سازمان مجری متولی ساختمان های دولتی نیز گفت : در سال ۹۱ حدود ۱۸۸ پروژه به میزان سه میلیون متر مربع و اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان در دست اجرا قرار دارد .

وی این پروژه ها را یک مورد فرهنگی ، هشت مورد ورزشی ، ۱۱ مورد تربیتی ، ۱۴۴ مورد خدمات درمانی وبیمارستانی با ۲۴ هزار و۲۴۷ تخت ،۲۰ آموزشگاه فنی وحرفه ای و پروژه مرکز همایش های بین المللی ،تکمیل فاز اول مصلی تهران تا نماز عید فطر و توسعه حرم حضرت معصومه عنوان کرد .

نماینده مردم لنگرود با اشاره به اینکه در موضوع تلفات جاده ای در سال ۸۹ این رقم ۲۳ هزار و۲۴۹ نفرو و در سال گذشته ۲۰ هزارو ۶۸ نفر بوده است ، گفت :اعتبارات حمل ونقل در بخش راه ومسکن در سال گذشته چهارهزار و۲۰۰ میلیارد تومان وبرای سال جاری پنج هزار و۶۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

لاهوتی درباره وضعیت آزاد راه های کشور نیز گفت : بنابر اظهارات وزیر مسکن وشهرسازی در سال گذشته ۱۴۹ کیلیومتر به بهره برداری رسید و در حال حاضر سه هزار و ۲۹۱ کیلیومتر آزاد راه در دست احرا می باشد که برای سال جاری تکمیل ۵۶۴ کیلیومتر پیش بینی شده است .

وی درباره وضع موجود راههای اصلی گفت : از ۲۱ هزارو ۴۴۱ کیلیومتر راه های اصلی یک هزار و۵۶۸ کیلیومتر در سال گذشته به بهره برداری رسیده و بهره برداری یک هزار و۲۷۲ کیلیومتر نیز برای سال جاری پیش بینی شده است .

نماینده مردم لنگرود در خصوص راههای روستایی نیز گفت : کل راههای روستایی کشور در حال حاضر ۱۵۴ هزار کیلیومتر است که در زمینه آسفالت روستاهای بالای ۵۰ خانوار سال گذشته هشت هزارو ۶۴۴ کیلیومتر انجام شد وبرای سال جاری ۱۰ هزار کیلیومتر پیش بینی شده است.

لاهوتی درباره ظرفیت اسمی دریایی نیز گفت : در سال جاری برای این موضوع ۱۸۴ میلیون تن پیش بینی شده است که در بخش کانتینری ۱۶۶ میلیون تن ، جابجایی مسافر ۱۴ میلیون نفر و ناوگان نفتی ۱۴ میلیون تن پیش بینی شده است .

وی در مورد بخش هوایی نیز گفت: بنا براظهارات وزیر مسکن وشهرسازی عمر متوسط هواپیماهای کشور ۲۳ سال بوده که با تمهیدات صورت گرفته به زیر ۲۰ سال کاهش یافته است.

این سخنگو تاکید کرد که عمر متوسط ناوگان هوایی براساس قانون برنامه چهارم توسعه می بایست به ۱۵ سال کاهش یابد .

سخنگوی کمیسیون عمران افزود: در سال ۸۹ تعداد صندلی های ناوگان هوایی ۳۲ هزار و ۳۸۱ صندلی بود که این میزان در سال گذشته به ۳۴ هزار و ۱۸۵ صندلی افزایش یافت .

لاهوتی با اشاره به اظهارات وزیر مسکن وظهرسازی در بخش توسعه فرودگاهها نیز گفت: در حال حاضر ۵۴ فرودگاه در دست بهره برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: در این جلسه ضمن معارفه اعضای کمیسیون ووزیر و معاونان وزارت مسکن وشهرسازی در زمنیه تعامل هر چه بیشتر تبادل نظر صورت گرفت .

سیام **۱۰۵۳ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۸۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.