برترین اقتصادهای جهان معرفی شدند

جام جم آنلاین: صندوق بین المللی پول کشورهای لوکزامبورگ،ماداگاسکار، آمریکا، لیبی، و مغولستان را برترین اقتصادهای جهان به ترتیب از نظر درآمد سرانه، میزان بدهی دولتی،حجم اقتصاد، رشد اقتصادی و سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی سی. ان. ان، صندوق بین المللی پول اعلام کرد لوکزامبورگ از نظر شاخص درآمد سرانه بهترین اقتصاد جهان به شمار می رود. درآمد سرانه این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۱۰۶۹۵۸ دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، این کشور کوچک اروپایی بالاترین درآمد سرانه جهان در اختیار دارد . اقتصاد ۵۵٫۹ میلیارد دلاری لوکزامبورگ جمعیت کمی دارد و این کشور از نظر درآمد سرانه بالا در جهان تنها از سوی قطر تهدید می شود .

بر این اساس، لوکزامبورگ از رتبه اعتباری ای ای ای بهره می برد و با نرخ بیکاری و تورم بسیار پایینی روبرو است . بخشهای مالی و صنعتی سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارند و شهروندان این کشور یکی از بالاترین سطح استانداردهای زندگی در جهان را دارند .

صندوق بین المللی پول در ادامه این گزارش افزود ماداگاسکار کمترین بدهی دولتی را در بین کشورهای جهان در اختیار دارد . میزان بدهی دولت این کشور معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی است . میزان بدهی آمریکا به ۱۰۷ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است و این رقم برای هند ۶۸ درصد و در مورد ژاپن ۲۳۶ درصد است . البته ماداگاسکار با درآمد سرانه ناچیز ۴۷۰ دلاری روبرو است و رشد اقتصادی این کشور نیز امسال به کمتر از ۳ درصد خواهد رسید .

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان به شمار می رود . ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا امسال به بیش از ۱۵٫۶ تریلیون دلار خواهد رسید . ارزش تولید ناخالص داخلی چین نیز امسال به ۷٫۹ تریلیون دلار می رسد .

بر این اساس لیبی سریع ترین نرخ رشد اقتصادی را در بین اقتصادهای جهان در اختیار دارد . پیش بینی می شود رشد اقتصادی لیبی در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۷۶ درصد خواهد رسید . تنشهای سیاسی و درگیری های داخلی در ماههای گذشته موجب کاهش شدید رشد اقتصادی لیبی شده است . بر این اساس رشد اقتصادی سیرالئون نیز امسال به ۳۵٫۸ درصد، عراق به ۱۱٫۱ درصد، افغانستان به ۷٫۲ درصد خواهد رسید . افزایش مجدد تولید نفت لیبی تاثیر زیادی در رشد اقتصادی بیشتر این کشور خواهد داشت . ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی شامل بخش نفت و گاز بوده است .

صندوق بین المللی پول افزود از نظر سهم سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی مغولستان بهترین وضعیت را در بین اقتصادهای جهان در اختیار دارد . سهم سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور بیش از ۶۴ درصد اعلام شده است . بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی مغولستان مربوط به بخش معدن است . رشد اقتصادی این کشور سال گذشته به بیش از ۱۷٫۳ درصد رسیده است.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.