برترین “دانشگاه‌های هنر” ایران و جهان کدامند؟

نظام رتبه‌بندی”کیواس”(QS) دانشگاه‌های جهان، به تازگی بهترین دانشگاه‌های دنیا در رشته “هنر و طراحی” را منتشر کرد.

به گزارش ممتازنیوز، در این رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس چهار شاخص اصلی “شهرت علمی”، “اعتبار کارفرمایی”، “استنادات پژوهشی” و”شاخص H ” که معیاری برای اندازه‌گیری بهره‌وری و کار منتشر شده از یک دانشمند است، ارزیابی می‌شوند.

در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس بیشترین سهم را در ۱۰ رتبه اول از آن خود کردند.

۱۰ دانشگاه برتر این رتبه‌بندی به ترتیب ذیل است:

۱- کالج سلطنتی هنر( انگلیس)

این دانشگاه که در لندن واقع شده است، تنها دانشگاه هنر و طراحی در انگلیس است که منحصراً در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کند و برای دانشجویان ۶۰ کشور جهان در رشته‌های هنر  دوره‌های آموزشی ارائه می‌دهد. چهار دانشکده این دانشگاه شامل معماری ، هنر و علوم انسانی، ارتباطات و طراحی است.

۲- دانشگاه هنر لندن (انگلیس)

این دانشگاه که در سال ۲۰۰۳ میلادی تاسیس شد، در زمینه هنر، طراحی، مد و هنرهای نمایشی تخصص دارد و شامل ۶ کالج هنری است.

۳- دانشکده طراحی پارسونز (آمریکا)

این دانشکده در سال ۱۸۹۶ میلادی تاسیس شد و برای اولین بار در نوع خود در آمریکا برنامه‌هایی در زمینه طراحی، مد،تبلیغات، طراحی داخلی و طراحی گرافیک ارائه داد. در میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، طراحان مد، عکاسان، کارآفرینان، طراحان و هنرمندانی قرار دارند که سهم قابل توجهی در زمینه کاری خود دارند.

۴- مدرسه طراحی رود آیلند(آمریکا)

مدرسه طراحی رود آیلند یک کالج هنرهای زیبا و طراحی است که در شهر پراویدنس ایالت رود آیلند آمریکا واقع شده‌است. این دانشکده در سال ۱۸۷۷ و در مجاورت دانشگاه براون تأسیس شده‌است.

این دو مؤسسه همکاری علمی و اجتماعی دارند و دوره‌های آموزشی مشترک ارائه می‌دهند. کالج رود آیلند که یک دانشگاه خصوصی است جزو مراکز آموزشی ممتاز هنرهای زیبا در ایالات متحده به شمار می‌آید.

۵- مؤسسهٔ فناوری ماساچوست(آمریکا)

مؤسسهٔ فناوری ماساچوست که به دانشگاه ” اِم‌آی‌تی” معروف است، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی با زمین اهدایی توسط دولت واقع در کمبریج، ماساچوست است. دانشکده‌های مربوط به هنر این دانشگاه، دانشکده طراحی ومعماری و دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی است.

۶- دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (ایتالیا)

این دانشگاه بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی در زمینه رشته‌های فنی-مهندسی در کشور ایتالیا و یکی از معتبرترین مراکز علمی در اروپا و جهان است. در سال ۲۰۰۰ میلادی، بخش طراحی دوره‌های جدیدی در کارشناسی و کارشناسی ارشد برای گرایش گرافیک، ویرچوال، مد و طراحی داخلی این دانشگاه تأسیس شد.

۷- دانشگاه آلتو (فنلاند)

دانشگاه آلتو در سال ۲۰۱۰ میلادی با ادغام سه دانشگاه بزرگ فنلاند تأسیس شد. این دانشگاه با همکاری نزدیک بین جوامع علمی، کسب و کار و هنر، در نظر دارد آموزش و تحقیقات بین‌المللی را تقویت کند. دانشکده هنر، طراحی و معماری بخش بزرگی از محوطه دانشکده را به خود اختصاص داده است.

۸- دانشکده هنر گلاسکو (اسکاتلند)

دانشکده هنر گلاسکو تنها دانشکده هنر عمومی اسکاتلند است که مدیریت آن به عهده خود دانشکده است. این دانشکده در زمینه معماری، هنرهای زیبا، و طراحی دوره‌هایی را تا مقطع دکتری ارائه می‌دهد.

۹- مدرسهٔ مؤسسهٔ هنر شیکاگو (آمریکا)

مدرسه مؤسسه هنر شیکاگو، دانشگاهی خصوصی وابسته به موسسه هنر شیکاگو در شیکاگو است که در سال ۱۸۷۹ میلادی تأسیس شد. در این دانشگاه روزنامه‌ای توسط دانشجویان چاپ می‌شود، یک پلتفرم هنری وجود دارد و ایستگاه رادیویی اینترنتی دانشگاه تولید محتوا می‌کند.

۱۰- موسسه پرت(آمریکا)

موسسه پرت یک کالج تخصصی خصوصی در نیویورک با پردیس‌هایی در بروکلین، منهتن و یوتیکا است. پرت یکی از مدرسه‌های هنر برجسته در ایالات متحده در رشته‌های معماری، طراحی مد، هنرهای تصویری (عکاسی، طراحی و نقاشی)، طراحی داخلی، هنرهای دیجیتال، نویسندگی خلاق، کتابداری و اطلاع‌رسانی و دیگر رشته‌ها به شمار می آید.

به گزارش ممتازنیوز،‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر رشته “هنر” در کشور ما نیز نشان می‌دهد که تنوع جغرافیایی در این دانشگاه‌ها وجود دارد و برترین دانشگاه‌های این رشته محدود به پایتخت نیست. 

جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور برای رشته هنر به شرح ذیل است: 

۱- دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان به عنوان محور آموزش عالی رشته‌های هنری در استان اصفهان، در ابتدا با نام دانشکده پردیس اصفهان و در سال ۱۳۵۵ با هدف تربیت نیروهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی تأسیس شد و به عنوان اولین مرکز آموزش عالی ایران در زمینه مرمت، فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی باستان شناسی، نقاشی، معماری داخلی، ساختمان،شیمی و نساجی را به عنوان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مرمت ابنیه و کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی پذیرش نمود. این دانشکده که در نخستین دوره فعالیت خود از اقمار دانشگاه فارابی به شمار میرفت، پس از دومین دوره جذب دانشجو، همزمان با انقلاب شکوهمند اسلامی، تعطیل و مجدداً پس از انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۲ بازگشایی شد.

۲- دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر تهران بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران است که در سال ۱۳۵۸ در پی ادغام پنج مؤسسه آموزش عالی هنر: دانشگاه فارابی، دانشکده هنرهای تزئینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی بوجود آمد.این دانشگاه در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی نیز گامهایی مؤثر برداشته است که از اهم آنها می‌توان به برنامه ریزی و برگزاری دوره دکترای پژوهش هنر برای اولین بار در کشور توسط این دانشگاه اشاره کرد. دانشگاه هنر تهران در حال حاضر دارای پنج دانشکده است که در شهرهای تهران و کرج واقع شده‌اند و در مجموع شامل ۱۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشته در مقطع دکترا است.

۳- دانشگاه هنر تبریز

دانشگاه هنر اسلامی تبریز یکی از دانشگاه‌های تبریز است. این دانشگاه، که اولین دانشگاه تخصصی ایران در حوزه هنرهای اسلامی است، در مهرماه سال ۱۳۷۸ با پذیرش ۲۴۱ نفر دانشجو در رشته‌های تحصیلی طراحی صنعتی و فرش و معماری تأسیس شد و شروع به فعالیت نمود. دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم‌اکنون در یک رشتهٔ تحصیلی در مقطع کاردانی، دوازده رشتهٔ تحصیلی در مقطع کارشناسی، دوازده رشتهٔ تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشتهٔ تحصیلی در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد.

۴- دانشگاه هنر شیراز

این دانشگاه، مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران است. دانشگاه هنر شیراز چهارمین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران و نخستین مرکز در جنوب کشور است. جذب اعضای هیئت علمی آن از افراد با تجربه صورت گرفته و با مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها، میراث فرهنگی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی نیز دانشگاه تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده است. این دانشگاه از مهرماه سال در سه رشته کارشناسی مرمت، فرش و موزه داری دانشجو می‌پذیرد. در برنامه ۱۰ ساله دانشگاه هنر شیراز، ۱۰ دانشکده با ۵۰ کد رشته در نظر گرفته شده است.

۵- دانشگاه هنر سوره

 دانشگاه سوره که نام پیشین آن موسسه آموزش عالی سوره بود، در بهمن ۱۳۷۲ توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد. پس از دو سال پذیرش آزاد، از سال ۷۴ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش دانشجو را در ۱۱ رشته آغاز کرد. این موسسه با جذب دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در رشته‌های صنایع دستی، موسیقی، تئاتر، سینما، معماری، مجسمه‌سازی، گرافیک و نقاشی شروع به فعالیت نمود و هم اکنون دارای رشته‌های مهندسی معماری، روابط عمومی، روزنامه نگاری، مدیریت فرهنگی هنری، نقاشی، گرافیک، صنایع دستی، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری، نمایش (تئاتر) و سینما در مقطع کارشناسی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.