برترین راههای پیشگیری غیبت

اردیبهشت ۱۴۰۳

خودشناسی، تقویت اعتماد به نفس، رازداری کم گویی از برترین راههای پیشگیری غیبت است.

حمیدرضا رحمانی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران گفت: گسترش غیبت در حسادت و خود کم بینی عوامل کلیدی و ریشه اصلی جامعه اند.

وی با بیان توضیحات بیشتر افزود: زمانی که ریشه های اصلی غیبت را بشناسیم، غیبت از بین خواهد رفت مهمترین عوامل غیبت حسادت خود کم بینی عیب جویی کمبود اطلاعات علمی و معلومات عمومی است.

وی ادامه داد: جامعه ای که دارای نقص و کمبود علم و تکنولوژی مجالس و جلسات بسیارگویی و فاقد بحث و گفتگوهای علمی است. دیگر سخن و حرفی برای گفتن نمی ماند و برای پوشاندن عیب و نقص این گونه مجالس متاسفانه غیبت رواج پیدا می کند.

رحمانی با اشاره به عوامل موثر در گسترش غیبت گفت: حسادت و خود کم بینی از مهمترین عوامل گسترش غیبت در جامعه اند، شخص با احساس کمبود و ضعف شخصیت در خود برای پوشاندن معایبش به سبب حس حسادت از غیبت برای پوشاندن معایب خود استفاده می کنند.

وی افزود: تقویت عزت نفس، رازداری، پرهیز از پیش داوری، تواضع و فروتنی، تقوا، افزایش معلومات عمومی، حفظ آیات و احادیث فراگیری داستان های کوتاه مذهبی از برترین راههای پیشگیری غیبت در جامعه است.

رحمانی با تاکید براین موضوع گفت: برنامه ریزی در زندگی روزمره و روزانه، هدفمندی اوقات فراغت، نداشتن وقت اضافه، پرهیز از بسیاره گویی و بیهوده گویی از راههای پیشگیری از غیبت است.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گسترش غیبت در جامعه افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تقویت روحیه، اعتماد به نفس، تواضع و فروتنی، صبر و شکیبایی، پرهیز از گناهان به ویژه غیبت است، روزه داری، به جا آوردن ذکرها‍، از جمله ذکر صلوات، استغفار لااله الا الله از برترین و مهمترین راههای پیشگیری از غیبت است. /ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.