برترین کشورها در رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی

۲۱اردیبهشت،

univ.jpg

در دومین رتبه‌بندی سالیانه موسسه «یونیورسیتاس‌۲۱» که امروز انتشار یافت، ۵۰ کشور برتر ارائه دهنده تحصیلات عالی معرفی شدند که در این میان مالزی، شاهد رشد قابل توجه‌ای در مقایسه با سایر کشورها بوده است.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیستم رتبه‌بندی «یونیورسیتاس۲۱» تنها سیستم بین‌المللی رتبه‌بندی تحصیلات عالی است که کیفیت نظام‌های آموزشی عالی ملی را در کشورهای مختلف جهان ارزیابی می‌کند.

داده‌های انتشار یافته از سوی این موسسه برای کشورهایی که توسعه اقتصادی مردم آنها وابسته به نیروهای مهارت دیده و تحصیلکرده است، بسیار حیاتی است.

این موسسه در واقع یک شبکه جهانی برای ارزیابی دانشگاه‌های پیشرو در عرصه تحقیقات است. محققان «موسسه اقتصاد کاربردی و تحقیقات اجتماعی دانشگاه ملبورن» در استرالیا اطلاعات ۵۰ کشور جهان را در ۲۲ معیار سنجش مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند که این معیارها نیز به نوبه خود در چهار گروه مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

این چهار معیار برای رتبه‌بندی شامل منابع (سرمایه گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی)، خروجی (انجام تحقیقات و نیز تربیت نیروی کاری تحصیلکرده مطابق با نیاز بازار کار)، ارتباطات (داشتن شبکه‌های بین‌المللی ارتباطی تحت وب) و شرایط و جو کلی (سیاست‌های دولت و قوانین، تنوع و امکان مشارکت) می باشند. در این بررسی‌ها، جمعیت کشورها نیز به عنوان یکی از معیارها در نظر گرفته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پی آر نیوز وایر، در این بررسی‌ها پنج کشور برتر در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ میلادی عبارتند از ایالات متحده و سوئد بدون تغییر رتبه نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی، سوئیس که در سال ۲۰۱۲ میلادی رتبه ششم را داشت،‌ کانادا که نسبت به سال قبل یک پله نزول کرده و دانمارک که رتبه آن نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

در این رتبه‌بندی، بیشترین رشد در بخش آموزش عالی مربوط به بعضی از کشورهای خارج از فهرست کشورهای توسعه یافته بوده که در این میان مالزی بالاترین پیشرفت را داشته و با ۹ پله جهش به رتبه ۲۷ جهان دست یافته است.

این گزارش حاکیست، در این رده‌بندی در عین حال کشورهای آسیای شرقی نظیر تایلند، اندونزی،‌ چین، هندوستان و نیز کشورهای آفریقای جنوبی،‌ عربستان سعودی و مکزیک نیز در رده‌های آخر جدول قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.