برخوردکشتیرانی با دانشجویان این شرکت چگونه است؟

۱۵ام بهمن ،

یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود که دانشجویان کشتیرانی برروی کشتی بسیار کار می کنند در حالیکه حقوق آنها پرداخت نمی شود و از این مساله بسیار گلایه مند بود.
برهمین اساس با پیگیری های خبرآنلاین روابط عمومی کشتیرانی روش برخورد با دانشجویان بورسیه این شرکت فعال برروی کشتی ها را شرح داد.
پذیرش و تربیت دانشجو جهت اشتغال در کادر تخصصی ناوگان تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، پیشینه ای افزون بر ۴۰ سال دارد.تجارب حاصل از این دوران به اضافه موارد دیگر، از جمله میزان حقوق و دستمزد، ماندگاری کادر متخصص دریایی،تغییرات در بازار تامین نیروی انسانی، موءلفه های تاثیر گذار بر بازار کشتیرانی داخلی ، ایجاد ، توسعه و گسترش شرکتهای خصوصی در بخش صنعت دریا و دریانوردی، وضع قوانین و مقررات تازه داخلی و بین المللی و الزامات کنوانسیون های کار دریایی همه و همه سبب شد تا سیاستهای راهبردی تربیت و اشتغال در این حوزه دچار تغییرات بنیادینی شوند که توضیح تمامی آنها خارج از وقت و حوصله این مکتوب است. علی ایحال آنچه را که می توان از خروجی های اساسی این تغییرات یاد کرد گزینش رویکردهایی در راستای ایجاد استقلال بیشتر برای دریانوردان ( جهت ماندگاری در دریا)، همگون سازی میزان حقوق و دستمزد کار در دریا با استانداردهای بین المللی و رعایت الزامات مربوطه، شفاف سازی هزینه ها به جهت رعایت منافع سهامداران ( پس از اجرای اصل ۴۴ و شمول کشتیرانی در این بخش) و موارد دیگر سبب شد تا برنامه ها و تعامل با دانشجویان دچار بازنگری اساسی شود. بر این اساس از سال ۱۳۸۵ به بعد، رابطه با دانشجویان در قالب قرارداد فی ما بین تعریف و اطلاق واژه بورسیه در حال حاضر محلی از اعراب ندارد. بنابراین کلیه هزینه های آموزشی به عنوان وام تلقی و بازپرداخت بخشی از آن نیز به جهت رعایت موارد مذکور در قالب اقساط ناچیز در برنامه قرار گرفته است.
لذا با عنایت به موارد فوق لازم به ذکر است:
۱- هزینه های آموزشی چه در قبل و چه حال همواره جزئی از تعهدات دانشجو بوده و چنانچه دانشجویی از انجام تعهدات خویش استنکاف می کرد،کلیه هزینه ها از وی دریافت می شده است.
۲- همان گونه که ذکر شد رویکرد استخدام قراردادی به جهت ایجاد امکان انعطاف بیشتر، جایگزین رابطه استخدام رسمی شده و همچنین میزان پرداخت (دستمزد و فوق العاده اشتغال ارزی ) نیز افزایش چشمگیری داشته است.
۳- هزینه های آموزشی و کارورزی به صورت کامل از سوی شرکت تقبل و پرداخت می گردد حتی جهت رفاه دانشجویان پاره ای پرداخت های نقدی نیز در دوران آموزشی و کارورزی بر روی کشتی به آنان پرداخت می گردد.این مقوله در حال حاضر با این کلیت در هیچ یک از کشتیرانی های جهان صورت نمی پذیرد.
۴- در صورت عملکرد رضایت مند و حصول نتایج تحصیلی و کارورزی خوب، بخش عمده ای از این هزینه ها ( تا ۳۰ درصد ) مشمول بخشودگی می شوند.
۵- علی رغم تمامی موارد فوق الذکر بازپرداخت این تعهدات نیز به نحوی برنامه ریزی شده تا تنها در زمان اشتغال فرد در دریا و یا مرخصی ناشی از کارکرد در آن مدت از وی کسر شود. مبالغی که کمتر از ۷ الی ۸ درصد میزان دریافتی آنان می باشد.
۶- همچنین می بایست توجه داشت که فعالیت دانشجو در دریا همانگونه که واژه “”کارورزی”” به آن اطلاق می گردد، جهت یادگیری مهارت های حرفه ای بوده و به هیچ عنوان انجام کار تلقی نمی شود.
 

۴۵/۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.