برخورد با ناشران متخلف/کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

رییس شورای سیاستگزاری نمایشگاه تهران:

بهمن دری گفت: نمایشگاه در ۲ بخش داخلی و خارجی برگزار می‌شود و تا به حال در بخش داخلی ۲۳۰هزار عنوان کتاب عرضه شده و همچنین شاهد حضور ۲۵۰۰ ناشر را در این دوره هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا، بهمن دری، رییس شورای سیاستگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب به فضل الهی در ۱۲ اردیبهشت با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد و از ۱۳ اردیبهشت به صورت رسمی در خدمت دوستداران کتاب خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در طول نمایشگاه سه مراسم رسمی برگزار می‌کنیم که شامل یک مراسم ویژه افتتاحیه با حضور رییس جمهور، مراسم ربع قرن جهاد فرهنگی با حضور رییس محترم مجلس و مراسم اختتامیه که با حضور رییس محترم قوه قضاییه خواهد بود.

دری در ادامه افزود: نمایشگاه در دو بخش داخلی و خارجی برگزار می‌شود و تا به حال در بخش داخلی ۲۳۰هزار عنوان کتاب عرضه شده و همچنین شاهد حضور ۲۵۰۰ ناشر را در این دوره هستیم.

رییس شورای سیاستگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه تاکید کرد: به هیچ وجه به کتاب‌هایی که مبلغ بهایی‌گری و وهابی‌گری هستند، همین طور به کتاب‌هایی که حاوی تصاویر ضد اخلاقی باشند و آثاری که به تمامیت ارزی ما خدشه‌ای وارد کند، اجازه حضور نخواهیم داد.
 
وی در ادامه افزود: اگر ناشری این دسته از کتاب‌ها را عرضه کند، کتاب ها جمع آوری‌شده، ناشر اخراج و برای همیشه از حضور در این نمایشگاه محروم خواهد شد.

دری در ادامه با اشاره به این مطلب که ناشرین متخلف اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهند داشت، عنوان کرد: در بخش داخلی ناشرانی که تخلف آن‌ها در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران مورد بررسی قرار گرفته شده است اگر مشمول رای قوه قضاییه نباشند، در صورت تقاضا از سوی اتحادیه ناشران مشروط به اینکه رای آن‌ها دچار مرور زمان شده باشد و مدت تعلیق خود را سپری کرده باشند و همچنین تعهد به انجام ندادن تخلف، می توانند در نمایشگاه حضور یابند.

رییس شورای سیاستگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه با اشاره به رسیدگی به تخلفات ناشران در طول نمایشگاه عنوان کرد: برای اینکه به تخلفات مرسومی که در طول نمایشگاه ممکن است اتفاق بیافتد رسیدگی شود، هیاتی مبنی بر هیات رسیدگی بر تخلفات ناشران حضور خواهند یافت.

دری در ادامه اظهار خرسندی خود را از عدم تخلف ناشرین عنوان کرده و گفت: خوشبختانه در میان ۲۵۰۰ ناشر، ناشری دیده نمی‌شود که با توجه به ضوابط و رعایت آن از داشتن غرفه منع شود. در این خصوص برای اینکه این اتفاقات که مرسوم بوده و رخ می‌دهد را شاهد نباشیم، تخلفات نمایشگاه در همان زمان رسیدگی و در صحنه رای صادر خواهد شد. هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در محل مصلی طی ۱۰ روز حاضر بوده و با حضور نماینده حقوقی این وزارتخانه به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

رییس شورای سیاستگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک مرکزی عنوان کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک مرکزی مشکلات ارزی پرداخت مطالبات ناشران خارجی حل و تسهیلاتی برای این ناشران در نظر گرفته شده؛ از این رو سعی داریم برای نخستین بار در شهریور سال جاری کلیه مطالبات ناشران خارجی را پرداخت کنیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اتمام زمان و بسته شدن سامانه ثبت نام بن کارت‌های دانشجویی گفت: یارانه ۲ میلیارد تومانی بن‌کارت دانشجویی که مهلت ثبت نام آن تا ۱۵ اردیبهشت اعلام شده بود با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد، امروز زمان ثبت نام به پایان رسید و سامانه بسته شد.

دری در ادامه عنوان کرد: علاوه بر یارانه اعلام شده، مبغلی بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای دانشگاهیان و اساتید جهت تجهیز کتابخانه دانشگاه‌ها اختصاص یافته است که تا اول اردیبهشت مهلت این مهم نیز به اتمام خواهد رسید.

دری در ادامه از دادن بخشی از اعتبار به طلاب خبر داد و گفت: امسال قرار است با اعتباری معادل ۲ ملیارد تومان بن طلاب را نیز در سراسر کشور پرداخت کنیم، بر این اساس در انتظار اعلام اسامی طلاب در سراسر کشور هستیم.

رییس شورای سیاستگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنین از معافیت کتاب فروشان از مالیات خبر داد و گفت: معافیت کتابفروشی‌ها این روزها به یک معضل تبدیل شده بود و زیبنده نظام جمهوری اسلامی ما نبود. در کشور ما در سال ۸۰ مصوبه‌ای به تصویب رسید که براساس بخش ل ماده ۱۳۹ همه مراکز مطبوعاتی، فرهنگی، هنری و انتشاراتی که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از معافیت مالیاتی برخوردار بوده ولی تا به امروز این مصوبه به اجرا نرسیده است. اما این امر با پیگیری‌های متعدد مواجه بوده است. این پیگیری‌ها طی دو ماه اسفند و فروردین مضاعف شد و طی عملیاتی مشکلات کتابفروشی‌ها اعم از مخارج و… در قالب یک بسته پیشنهادی از طریق وزیر ارشاد به رییس جمهور تقدیم شد. البته در این راستا بسیار پیگیری‌ها کردیم که خوشبختانه دستور رییس جمهور این مهم بدون نیاز به طرح در مجلس و کمیسیون فرهنگی دولت مرتفع شد.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق دستور رییس جمهور از این پس کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند حتی برخی از آنها لوازم‌التحریر می‌فروشند، چرا که فروش لوازم‌التحریر هم کار فرهنگی محسوب می‌شود.

دری در ادامه از دادن مجدد اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به دانشجویان و بازشدن مجدد سامانه ثبت نام خبر داد و گفت: ثبت نام دانشجویان در راستای بن‌کارتهای دانشجویی امروز پیش از موعد مقرر به پایان رسید در اینجا اعلام می‌کنم یک میلیارد تومان دیگر به اعتبار پیش افزوده شد تا دانشجویان بیشتری بن‌کارت دریافت کنند.

دری در ادامه عنوان کرد: فعالان عرصه رسانه و خبرنگاران فعال در طول نمایشگاه کتاب در مراسم اختتامیه تقدیر خواهند شد. تعداد این خبرنگاران ۹ نفر است که با اهدای هدایایی از تلاش‌های آن‌ها قدردانی می‌کنیم و همچنین برای خبرنگاران و اصحاب رسانه‌‌ای که در حوزه کتاب فعال بوده و در نمایشگاه حضور دارند بن‌‌کارت الکترونیک و کاغذی تدارک دیده شده که پیش از نمایشگاه به آنها اعطا می‌شود.

بهمن دری در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در زمینه کاغذ مورد نیاز، گفت: برای بر طرف شدن مشکل کاغذ عملیاتی طراحی کرده‌ایم که دارای مولفه‌‌های مختلفی است. همچنین در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی‌ها و مذاکراتی کرده‌ایم و بزودی شاهد کاهش قسمت کاغذ خواهیم بود، چرا که اگر این عملیات صددرصد اجرایی شود قیمت کاغذ از دوران ثبات هم کاهش یافته و متعارف خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: مذاکره با کاغذ مازندران و کارون انجام شده تا تولیدات خود را در سال تولید ملی افزایش دهند. بخشی از عملیات مذکور این است که مقداری از سهام این کارخانه‌ها خریداری شود زیرا با افزایش تولیدات آن‌ها، قیمت کاغذ داخلی و خارجی ناشران با مشکل مواجه نخواهد بود.

دری در خاتمه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت کتاب‌های ناشران داخلی و خارجی تخلف محسوب می‌شود، افزود: برخی ناشران عربی و بین‌‌المللی به دلیل اینکه تقاضای زیادی از آثارشان وجود دارد قیمت کتاب‌های خود را افزایش دادند که ما آن را نپذیرفتیم. اما اگر ناشری بخواهد کتاب خود را گران بفروشد در نمایشگاه امسال غرفه نداشته و اگر در حین نمایشگاه با این تخلف مواجه شویم غرفه‌اش را تعطیل خواهیم کرد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.