برخورد در مصر حتمی است/ شیطنت روزنامه سعودی علیه اخوانی ها

به گزارش خبرگزاری مهر، “عبدالباری عطوان” در سرمقاله روزنامه القدس العربی با اشاره به بحران به وجود آمده در مصر پس ازتصمیم محمد مرسی برای مشروعیت بخشیدن دوباره به پارلمان منحل شده از سوی دادگاه عالی قانون اساسی آورده است: پس از اینکه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر به خیر گذشت هم اکنون مصر با بحران جدیدی که پس از تصمیم اخیر محمد مرسی به وجود آمد، روبرو است.

وی می افزاید: شورای نظامی جلسه ای ویژه دراین باره برگزار کرد اما تصمیمی دراین باره اتخاذ نکرد و موضوع را به دادگاه عالی قانون اساسی ارجاع داد.

عطوان بیان کرد: دادگاه عالی قانون اساسی مصر نیز پس از نشستی احکام این دادگاه را برای همه قابل اجرا و غیر قابل برگشت دانست و این بدان مفهوم بود که همه از محمد مرسی گرفته تا شورای نظامی باید به تصمیمات این دادگاه پایبند باشند.

این تصمیم دادگاه عالی قانون اساسی بدان معنی است که نشست امروز پارلمان غیر قانونی و تصمیمات آن غیر الزامی است. بدین ترتیب هم اکنون در مصر دو قدرت حاکم است؛ یکی رئیس جمهور که مشروعیت خود را از ملت و طی انتخابات شفاف گرفته است و دیگری نهاد نظامی که وظیفه اجرای احکام دادگاه عالی قانون اساسی را بر عهده دارد.

عطوان می افزاید: برخورد درمصر حتمی است و این برخورد با جدل قانون اساسی آغاز خواهد شد و احتمالا به درگیری میان جریانهای اسلام گرا از یکسو و لیبرالهای سکولار از سوی دیگر کشیده خواهد شد.

وی بیان کرد: اوضاع هم اکنون به کام بازماندگان رژیم سابق است زیرا برخی از نخبگان سیاسی مصر و رهبران جریانهای حزبی در کنار آنها هستند.

عطوان می نویسد رهبرانی همانند حمدین صباحی، ایمن نور، محمد البرادعی و ممدوح حمزه با قدرت در کنار شورای نظامی ایستاده اند و حتی حمزه خواستار کودتای نظامی شده است.

وی بیان کرد: به خوبی نمی دانیم که شورای اخوان المسلمین که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است به همه جوانب آن فکر کرده است.

اگر بورس مصر را به عنوان شاخصی برای ارزیابی رفتارها در مصر قلمداد کنیم دیروز شاهد افت این بورس بودیم که گواهی بر وخامت و بی ثباتی مصر است.

عطوان می نویسد: اشتباه جریانهای اسلام گرا این بود که به دشمنان خود اجازه دادند در راستای سیاست ایجاد ترس در کشورهای عربی از  اسلام گرایان دامن بزنند و به نظر می رسد با توجه به پیشگامی لیبرالها در انتخابات لیبی این تلاشها نتیجه داده است و اسلام گرایان افول کرده اند.

وی بیان کرد: البته از شیطنت برخی کشورهای عربی نباید گذشت، به ویژه که یک روزنامه رسمی سعودی تصویری از حسن البنا موسس اخوان المسلمین منتشر کرد که  وی در حال بوسه زدن بر دست ملک عبدالعزیز آل سعود موسس عربستان است و این در آستانه دیدار فردای محمد مرسی از عربستان، بدان مفهوم است که رابطه باید بر اساس تبعیت و فرمانبرداری محض باشد.

عطوان در ادامه با اشاره به ضرورت بازگشت نظامیان به پادگانها می افزاید: نقطه ضعف بزرگ اخوان المسلمین که دشمنانش بر روی آن انگشت گذاشته اند پذیرش متمم قانون اساسی و سوگند خوردن محمد مرسی در برابر دادگاه عالی قانون اساسی بود.

وی در پایان می نویسد: مصر در نگرانی و ترس به سر می برند واین درد آور است که بگوییم احتمال کشمکش و درگیری بیشتر از حل آسان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.