برخورد دیپلماتیک غرب و روسیه بر سر سوریه بالا گرفته است

برخورد دیپلماتیک غرب و روسیه بر سر بحران سوریه بالا گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، امین ضرغامی گزارشگر شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد: نشانه های برخورد دیپلماتیک میان روسیه و غرب بر سر سوریه نمایان شده است و با ادامه بحران در سوریه بیشتر و بیشتر می شود.

این برخورد از چارچوب سخنانی که مسئولان روس و غربی علیه یکدیگر می گویند خارج نشد و در آخرین مورد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از شرکت کنندگان در نشست موسوم به دوستان سوریه خواست به مسکو و پکن اعلام کنند که هزینه دفاع از نظام سوریه را پرداخت خواهند کرد.

گنادی گاتیلف معاون وزیر امور خارجه روسیه سخنان وزیر خارجه آمریکا را ناشایست خواند و تاکید کرد: این سخنان با توافقنامه نهایی نشست ژنو مغایر است زیرا بر اساس این توافقنامه تعهدات تمامی بازیگران بین المللی برای تاثیرگذاری بر تمامی طرف های بحران سوریه به ثبت رسید و روسیه نیز به صورت کامل به این تعهد خود پایبند بوده است.

وزارت امور خارجه روسیه نشست پاریس را یکجانبه، غیراخلاقی و از لحاظ سیاسی نادرست خواند و اشاره کرد ابراز دوستی آن هم صرفاً با بخشی از مخالفان سوری تنها موجب بدتر شدن اوضاع و افزایش درگیری ها در کشور می شود.

روسیاالیوم گزارش داد: مقابله دیپلماتیک روسیه با غرب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز کشیده شد زیرا مسکو قطعنامه جدید این شورا علیه سوریه را مورد انتقاد قرار داد زیرا در این قطعنامه تنها خشونت نیروهای امنیتی نظام سوریه ذکر شده بود و از اقدام های خشونت بار گروه های مسلح هیچ سخنی به میان نیامده بود.

روسیه این قطعنامه را جانبدارانه خواند و گفت: این قطعنامه نمی تواند به راه اندازی فرایند سیاسی برای پایان دادن به بحران سیاسی سوریه کمک کند.

واسیلی نیبینزیا سفیر روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: به نظر می رسد برخی کشورها از توافقنامه میانه روانه نشست ژنو راضی نیستند و هم اکنون تلاش می کنند با صدور یک قطعنامه یکجانبه در شورای حقوق بشر توافقنامه ژنو را محو کنند. این اقدام یک تلاش ضمنی برای تجدید نظر در نتایج نشست ژنو است. متاسفانه تصویب این قطعنامه باعث ایجاد موانعی در مسیر فرایند سیاسی در سوریه می شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است کار هیئت ناظران نظامی بین المللی به کارمندان غیرنظامی سازمان ملل متحد واگذار شود که بر جنبه های حقوق بشری و سیاسی تحولات سوریه متمرکز شوند از جمله اینکه مسیر گفتگو میان نظام سوریه و مخالفانش را هموار کنند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.