برخی مدارس کارنامه می‌فروشند

جام جم آنلاین: این روزها و در سالی که قرار است وزارت آموزش و پرورش با تحولاتی در عرصه آموزش همراه باشد، طرح‌هایی مانند تعطیلی پنج‌شنبه‌ها دستمایه اخذ وجه از خانواده‌ها در برخی مدارس شده است.

ماجرای اخذ وجه هنگام ارائه کارنامه به اولیای دانش‌آموزان و در زمان ثبت‌نام، آنقدر تکراری شده است که دیگر رسانه‌ها نیز نمی‌دانند چگونه باید این موضوع را به مسئولان منعکس کنند تا حل شود.

هرساله و در زمان دریافت کارنامه دانش‌آموزان از مدارس و در فصل ثبت‌نام، خانواده‌ها متعددی از اخذ اجباری وجه گلایه دارند و مسئولان آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه، این موضوع تخلف است، از کنار آن می‌گذرند.

برگزاری کلاس جبرانی به دلیل تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

مادر یک دانش‌آموز دبیرستانی در منطقه ۱۴ آموزش و پرورش تهران می‌گوید: برای دریافت کارنامه پسرم که اول دبیرستان است به مدرسه مراجعه کردم و آنها مبلغ ۱۸۰ هزار تومان را مطالبه کردند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان مدرسه عنوان کردند که این هزینه برای کلاس‌های فوق برنامه است و جالب اینکه اصلا تا قبل از دریافت کارنامه، حرفی از کلاس فوق برنامه نبود.

این مادر می‌افزاید: وقتی از مسئولان مدرسه دلیل این موضوع را پرسیدم، گفتند که پنج‌شنبه‌ها تعطیل بوده است و چون معلمان نتوانسته بودند، کتاب‌ها را تمام کنند، کلاس جبرانی برگزار کردند و این پول، هزینه آن کلاس‌های جبرانی است.

وی اظهار می‌دارد: اگر قرار است کلاس جبرانی برگزار شده و هزینه‌ای دریافت شود، باید خانواده‌ها مطلع بوده و در صورت تمایل، فرزندشان را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند؛ نه اینکه مدرسه کلاس‌ها برگزار کرده و بعد از خانواده‌ها وجهی دریافت کند.

اخذ وجه در هنگام ثبت‌نام

مادر دانش‌آموز دیگری در شهر تهران بیان می‌کند: برای ثبت‌نام فرزندم در پیش‌دانشگاهی، به چند مدرسه مراجعه کردیم که مبلغ ۲ میلیون تومان می‌خواهند.

وی می‌افزاید: مسئولان مدرسه عنوان می‌کنند که این هزینه برای کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه است و باید پرداخت شود.

پدر دانش‌آموزی در منطقه شهرری نیز از اخذ ۴۰ هزار تومان در هنگام ثبت‌نام فرزندش در مدرسه خبر می‌دهد و می‌گوید: این پول را در زمان ثبت‌نام از ما مطالبه کردند.

وی به اخذ وجه در هنگام دریافت کارنامه نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در هنگام دریافت کارنامه نیز بدون پرداخت هزینه، کارنامه فرزندم را ندادند.

برخورد آموزش و پرورش با تخلفات

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مسئولان آموزش و پرورش از نظارت مستمر بر مدارس خبر داده و بر غیرقانونی بودن اخذ وجه در زمان ثبت‌نام تأکید دارند.

“محمود حسینی”، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به این موضوع که در برخی مدارس پیش‌دانشگاهی در هنگام ثبت نام وجه ۲ میلیون تومانی درخواست شده است به خبرنگار فارس می‌گوید: هیچ کدام از مدارس که دارای پایه چهارم به عنوان پیش‌دانشگاهی هستند مجاز به اخذ شهریه یا کمک داوطلبانه از سوی اولیا نیستند.

وی با بیان اینکه برخی مدارس مانند نمونه دولتی، وجهی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد: آن دسته از مدارسی که دارای شهریه هستند، بر اساس قوانین و طبق دستورالعمل می‌توانند اقدام کنند و مدارس دولتی به هیچ عنوان نباید وجهی را از خانواده‌ها به هنگام ثبت‌نام دریافت کنند.

حسینی با بیان اینکه ۱۰۰ ناظر بر روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شهر تهران نظارت دارند، اضافه می‌کند: ناظران تخلفات ثبت‌نام را گزارش کرده و با تخلفات برخورد می‌شود.

چه کسی پاسخگوست؟

 آیا تنها با گفتن اینکه آموزش و پرورش با تخلفات برخورد می‌کند، مشکلات حل خواهد شد؟ خانواده‌هایی که با رسانه‌های مختلف تماس گرفته و نسبت به وضعیت اخذ وجه گلایه دارند، چه اقدامی باید انجام دهند؟

به نظر می‌آید در سال تحولی وزارت آموزش و پرورش، نباید طرح‌هایی مانند تعطیلی پنج‌شنبه‌ها دستمایه اخذ وجه از خانواده‌ها شود چرا که در این صورت طرح‌های اجرایی آموزش و پرورش در نزد مخاطبان جایگاه خود را از دست خواهد داد.

در شرایطی که خانواده‌ها بازوی همراهی وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شوند، مدارس باید با دقت بیشتری از طرح‌های تحولی یاد کنند و نگاه‌ها را نسبت به عملکرد‌های کنونی بدبین نکنند.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.