برخی از کشورها به دنبال ماجراجویی در عراق می باشند / ایران به دنبال ثبات امنیت در عراق است

۱۰م آذر ،

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اتمام سفر ۲ روزه خود به عراق در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در ادامه به تشریح نتایج دو روزه خود در عراق پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دربارهٔ مهمترین برنامه‌های دوروزه خود در عراق گفت:‌ در این سفر دو روزه دیدارهایی با نوری‌المالکی اول وزیر، نجیفی رئیس مجلس عراق، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق و نمایندگانی از ائتلاف شیعه و بعضی احزاب اهل سنت و گروه‌های کرد انجام شد و علاوه بر زیارت عتبات عالیات دیدارهایی با مراجع عظام تقلید در نجف صورت گرفت که اخذ نظر آنها دربارهٔ موضوعات مختلف، از مسائل پراهمیت بود.

وی افزود: مراجع عظام تقلید در عراق پیروزی مردم غزه را راه روشنی نسبت به تحولات منطقه دانستند و نقش و کمک  جمهوری اسلامی ایران در یاری رساندن به مردم غزه قدردانی کردند.

در این سفر همچنین دربارهٔ بعضی از مشکلات ترانزیتی دو کشور و بعضی موضوعات مرزی گفتگو و تبادل نظر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دربارهٔ ماجراجویی بعضی از کشورها برای بی‌ثبات کردن عراق خاطرنشان کرد: کشور عراق از ساختار دموکراتیک مطلوبی برخوردار است و یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران این است که بعضی از کشورها به دنبال ماجراجویی در این کشور می باشند و این در حالی است که ما به دنبال تثبیت ثبات امنیت عراق هستیم و برای رسیدن به این امر همگرایی بیشتر گروه‌های سیاسی در عراق موضوع مهمی‌ است که ایران دنبال می‌کند.

لاریجانی دربارهٔ مهمترین موضوعات مورد مذاکره با مقامات کشور عراق افزود: با اول وزیر و مقامات سیاسی عراق دربارهٔ تحولات سوریه و غزه گفتگو شد؛ همچنین همکاری‌های پارلمانی با حضور عراق و ایجاد ساختار فعال‌تر برای موضوعات حساس منطقه از دیگر محورهای مذاکرات بغداد بود.

وی دربارهٔ موضوع گردوغبار که دغدغه مشترک ایران و عراق محسوب می‌شود، افزود: چند نظریه در این زمینه مطرح است؛ این مسئله به تنهایی مربوط به عراق نیست و یک همکاری منطقه‌ای برای حل کامل این مشکل باید انجام پذیرد و قوای مجریه در دو کشور مسئول پیگیری این موضوع می باشند و قرار است همکاری‌های مشترکی در این زمینه انجام دهند.

 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.