برخی اسامی عربی فلسطینی ها که اسرائیل آنها را عبری کرد

تلاش‌های اسرائیل برای تغییر هویت مناطق اشغالی از ابعاد تاریخی به ابعاد جغرافیایی رسیده است.
به گزارش شبکه خبری الجزیره  رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش های خود برای یهودی سازی قدس شریف و سایر اراضی اشغالی اقدام به تغییر نام شهرها و مناطق اشغالی کرده و حتی برخی اماکن طبیعی و تفریحی را که بر خود نام‌های قدیمی عربی داشته‌اند به نام‌های عبری تغییر داده‌ است با این هدف که هویت عربی و فلسطینی این مناطق تغییر کند و هویت صهوینیستی به خود بگیرد.
بنا به این گزارش، نام مکان‌های عربی در سراسر اسرائیل و مناطق اشغالی به ویژه در منطقه جولان در کتاب‌های آموزشی یهودی و عربی و همچنین نقشه‌ها و تابلوهای راهنما همگی به نام‌های عبری تغییر کرده است. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که این کار را در چارچوب قانون صادر شده در سال ۲۰۰۹ که در پی تظاهرات اعتراضی فلسطینی‌ها، قانون یهودی سازی اماکن فلسطینی و عربی صادر شده بود، انجام داده است.
بدین ترتیب مثلا نام قدس از تمامی کتاب‌های آموزشی، تابلوهای راهنما، نقشه‌ها و خیابان‌ها حذف و به جای آن از نام “یروشلایم” و “جروزالیم” استفاده شده است. همچنین صفوریه به تسیبوری، الحمه به حمات غدیر، محمیه العشره به حوشات طال، تل القاضی به تل دان و عین السوداء به حوجلاه تغییر کرده است.
همچنین نام کوه‌ها و جنگل‌ها، پارک‌ها، دریاچه‌ها و رودها نیز تغییر کرده است. مثلا کوه فقوعه به کوه الجلبوع، کوه الجرمق به کوه میرون، کوه الشیخ به کوه حرمون، رود العوجا به بالیرکون و رود المقطع به رود الکیشون تغییر نام یافته و شهر طبریا واقع در جولان نیز به شهر طفیریا تغییر کرده است. دریاچه مشهور و اشغالی طبریا نیز دریاچه یام کنیرت شده است. دریاچه بحر المیت نیز از این به بعد دریاچه یام همیلح در آثار مکتوب اسرائیلی نامیده خواهد شد.
جمیل عرفات، مورخ فلسطینی در واکنش به این تغییرات گسترده در مصاحبه با وبسایت شبکه خبری الجزیره می‌گوید: «هدف اسرائیل از این کار تلاش برای حفظ و گسترش هویت اشغالی خود از طریق تغییر نام‌ها است. صهونیست‌ها همچنین تلاش دارند که با این کار به اشغال خود ابعاد زمانی و تاریخی داده و در عین حال هویت یهودی به مناطق فلسطینی ببخشند و یک نگرش صهیونیستی سنتی در آن مناطق به وجود آورند.»
جمیل عرفات همچنین این کار را به معنای جنگ غیرمسلح اسرائیل با امت عربی و فلسطینی توصیف می‌کند.
وی که تخصص ویژه‌ای در روستاها و مناطق مهاجر نشین در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ دارد، همچنین می‌گوید: «اسرائیل فقط به این اکتفا نخواهد کرد بلکه تلاش خواهد کرد تا اسطوره‌های تاریخی یهودی برای این مناطق بسازد تا ارتباط تازه‌ای میان یهودی‌ها به ویژه جوانان صهیونیست با این مکان‌ها بسازد و نزد آنها تعصب به این مناطق ایجاد کند.»
۲۶۲۴۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.