برخی مشاغل زمینه‌ساز بروز آکنه می باشند

مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آکنه، شایع‌ترین نوع جوش صورت است که به عنوان جوش غرور یا غرور جوانی نیز گفته می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، دکتر مسعود ملکی اظهار کرد: آکنه، بیماری مزمن پوستی شایعی است که عمدتا در دوران نوجوانی آغاز می‌شود همچنین در بیشتر موارد صورت، ۶۰ درصد موارد پشت و ۱۵ درصد قفسه سینه را مبتلا می‌کند.

وی عنوان کرد: ضایعات پوستی به شکل جوش‌های ریز سرسیاه، سرسفید، جوش‌های قرمز یا چرکی است که در موارد شدید بیماری، جوش‌های درشت و کیست به وجود می‌آید که معمولا در محل ضایعات لک و تیرگی پوست و در ۲۰ درصد موارد جوشگاه (اسکار) باقی می‌ماند.

ملکی با اشاره به اینکه آکنه، شایع‌ترین نوع جوش صورت است، اذعان کرد: گرچه ممکن است در نوزادان یا شیرخوارگان نیز جوش صورت دیده شود اما سن معمول آغاز آکنه، سن بلوغ است که در دختران معمولا ۱۴ تا ۱۷ سالگی و در پسران ۱۶ تا ۱۹ سالگی است.

وی اظهار کرد: بهترین اقدام برای درمان، مراجعه به پزشک است اما اقداماتی چون عدم دستکاری ضایعات، استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات، شستشوی مناسب پوست و کاهش چربی پوست می‌تواند به بهبود بیماری آکنه کمک کند.

مصرف کاکائو و شکلات، آکنه را تشدید می‌کند

مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هنوز هیچ ماده غذایی به طور قطعی به عنوان تشدید کننده آکنه شناسایی نشده است اما بسیاری از بیماران به دنبال مصرف کاکائو، شکلات و آجیل تشدید آکنه را احساس می‌کنند بنابراین رعایت تعادل در رژیم غذایی و مصرف کمتر از این گونه مواد غیر ضروری، پیشنهاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بعضی داروها نیز می‌تواند عامل ایجاد و یا تشدید کننده آکنه باشد، بیان کرد: حتی بعضی ویتامین‌ها مثل ویتامین «ب» به ویژه «ب۱۲» سبب تشدید آکنه شود.

مصرف دارو برای افزایش حجم عضلات سبب تشدید آکنه می‌شود

وی تصریح کرد: بعضی داروهای آنابولیزان که بعضی جوانان برای افزایش حجم عضلات مصرف می‌کنند، نظیر نانورولون یا تستوسترون سبب تشدید بیماری می‌شود بنابراین به اشخاص، نوجوان و جوان پیشنهاد می‌شود که از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزند.

درمان بیماری آکنه طولانی اما موفقیت‌آمیز

ملکی اظهار کرد: درمان بیماری آکنه طولانی اما موفقیت‌آمیز است و همکاری بیمار با پزشک معالج و مصرف صحیح داروها می‌تواند از پیدایش جوشگاه و آثار ناخوشایند آن بر پوست جلوگیری کند.

مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بعضی مشاغل چون قیرکاری، آسفالت‌کاری و تراشکاری زمینه‌ساز بروز آکنه می باشند به همین سبب رعایت اصول ایمنی و حفاظت پوست در مقابل موادی که با آنها در تماس هستیم، اهمیت دارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه، خوددرمانی و مداخله اشخاص غیر متخصص در درمان این بیماری فقط سبب افزایش مشکلات بیماران می‌شود و همچنین در بسیاری از موارد سبب خستگی، ناامیدی بیمار و محرومیت وی از درمان مناسب می‌شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.