برخی موارد قانون اساسی باید تغییر پیدا کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در همایش شوراها و مدیریت شهری در سند چشم انداز که در تالار ایوان شمس برگزار شد با اشاره به بحث برگزاری انتخابات شوراهای شهر و ریاست جمهوری در سال آینده گفت: اصولا تعداد انتخابات در کشور ما به گونه ای است که هر سال تقریبا یک انتخابات داریم و این نکته ضمن اینکه نکات مثبتی از جمله حضور مستمر مردم دارد می تواند شرایط کار متعارف کشور را از حالت عادی خارج کند.

وی افزود: شاهدیم گاهی از یک سال قبل برخی فعالیتهای انتخاباتی را آغاز می کنند. متاسفانه کشور از حالت متعارف کاری خارج می شود. لذا در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این موضوع بحث شد و برخی مطرح کردند که همه انتخابات در کشورمان ۴ سال یکبار انجام شود و استدلالشان این بود در کشورهای دیگر هم روال به همین گونه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجمع تشخیص به دلیل مختصاتی که در کشور ما وجود دارد تصویب کرد که انتخابات دو سال یکبار برگزار شود و این تفکیک هم صورت گرفت که انتخابات ریاست جمهوری همراه با شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات مجلس شورای اسلامی همراه با انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود چرا که بعد از بحث های زیاد نتیجه این شد که اگر انتخابات شوراها با انتخابات مجلس همزمان برگزار شود. مردم به دلیل تعدد کاندیداها به اشتباه می افتند.

وی با بیان اینکه آقای بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران این اشکال را وارد کردند که جنس انتخابات شوراها اجتماعی است و جنس انتخابات ریاست جمهوری سیاسی و لذا برگزاری این دو انتخابات با همدیگر سازگاری ندارد گفت: اگر آن دو انتخابات را با هم برگزار کنیم به یک انتخابات سیاسی اجتماعی تبدیل می شود که هیچ مشکلی نیست. البته پیشنهاد بنده این است که می توان این دو انتخابات را با چند هفته فاصله برگزار کرد و می شود این بحث را در مجمع هم مطرح کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشورمان گفت: شوراها در کشورمان مطابق با قانون اساسی بوجود آمدند تا کارها را به مردم بسپارند اما برخی از همان اول هم مطرح کردند که نمی توان همه امور شهری را به مردم واگذار کرد و شورای نگهبان هم بعد از بحث های زیاد اعلام کرد که واگذاری امور به مردم به دلیل مسئولیت هایی که در قانون به وزیر واگذار شده باید با نظارت وزرای مربوطه باشد و از نظر قانون اساسی امکان ندارد که همه امور را به مردم واگذار کرد اما فی الحال آنچه در قانون اساسی بود روح و کالبدی داشت.

لاریجانی تصریح کرد: روح این موضوع مربوط به این بود که کارها را باید به مردم واگذار می کردیم چرا که در بسیاری از کشورها که امور را به مردم واگذار کردند نتایج بسیار خوبی حاصل شد و این به دلیل حاکم بودن ساختارهای قانونی در آن کشورها بود.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما نیز باید این ساختارها اصلاح شود گفت: اگر موفق شویم شوراها را از نظر مدیریت شهری قوی کنیم امور محوله به دستگاههای اجرایی کمتر می شود چرا که گاهی وزرا برای رسیدگی به مسائل خُرد مدیریت شهری ذهنشان از مسائل استراتژیک دور می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: در کشورما هیچ مکانیزمی برای ارتباطی بین نخبگان محلی و نخبگان کشوری وجود ندارد. در کشورهای غربی احزاب محل این گفتگوهاست ولی متاسفانه در کشورما احزاب و تشکیلات درستی وجود ندارد البته در نزدیک هر انتخابات برخی به عنوان جمعیت و حزب دور هم جمع می شوند اما کارکرد حزبی ندارند.

لاریجانی با اشاره به اینکه احزاب باید تولید کننده برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در کشورمان باشند گفت: باید از مسئولان احزاب سئوال کرد آیا واقعا در زمینه های مختلف سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی یک برنامه عملیاتی دارند؟ نمی توان شعارهای کلی که گاهی از قوانین مرجع کشور کپی می شود را برنامه یک حزب نامید. تاکنون هیچ برنامه عملیاتی از سوی احزاب دیده نشده است.

وی همچنین در توصیه ای به اعضای شورای های اسلامی شهر و روستا گفت: باید نخبگان محلی را بکار بگیرید و با آنها تعامل داشته باشید چرا که کشور به وجود نخبگان احتیاج دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه قانون اساسی در برخی بخشها نیاز به تغییر دارد گفت: برخی نقاط قانون اساسی نیاز به تغییر دارد که یکی از انها بحث مدیریت شهری است و این تغییرات باعث می شود که تصمیم گیری ها دقیق تر شود.

لاریجانی با تاکید بر اهمیت مهم مدیریت شهری وحمل ونقل گفت: مجلس در لایحه بودجه ۹۱ دو میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی را برای بحث حمل و نقل عمومی در نظر گرفت. همچنین در قانون هدفمندی یارانه ها از سهم ۲۰ درصدی دولت و ۳۰ درصدی اختصاص یافته به تولید بخشی برای حمل ونقل در نظر گرفته شد. البته اینکه این قانون ها اجرا نمی شود بحث دیگری است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشورما به دولتی فکر کردن عادت شده است گفت: این یک نقطه قوت برای کشور نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر دولت در بخش شهری سلطه پیدا کرده است افزود: در کشورهای دیگر شهرداری و شوراها قوی عمل می کنند چراکه بنیه اقتصادی شان قوی است. متاسفانه در شهرهای کوچک ما بنیه اقتصادی وجود ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه باید نوع اداره کشور را قدری متفاوت ببینیم گفت: باید نگاهمان به توسعه کشور تغییر پیدا کند.

وی به بحث مدیریت شهری اشاره کرد و ادامه داد: فکر نمی کنم در شهر تهران نقشه حساب شده ای از مدل مدون مدیریت شهری وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به اهمیت کشاورزی و دامداری در توسعه شهرها اشاره کرد و گفت: در چند مدت اخیر بحث حذف یارانه کشاورزی مطرح شده بود در حالی که معتقدم اگر یارانه کشاورزی حذف شود چرخه اقتصادی نمی چرخد. مسئله ای که در مورد شیر هم اتفاق افتاد و باید چاره ای برای آن اندیشید.

لاریجانی همچنین به بحث دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: نباید منابع ملی هدر رود. دریاچه ارومیه یکی از مزیت های مهم در منطقه است اما متاسفانه به دلیل اینکه از منابع آبی که به آن وارد می شود خوب استفاده نشد این دریاچه ضرر زیادی دید لذا مجلس در بودجه امسال صد میلیارد تومان برای احیای این دریاچه کنار گذاشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.