برخی پلهای عابر پیاده پایتخت استاندار نیستند

مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برخی از پل های عابر پیاده در سطح تهران فاقد پله های استاندارد به ویژه برای استفاده از سالمندان و معلولان است و از این رو باید بررسیهای بیشتری برای احداث پل های عابر پیاده انجام شود گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از پله های برقی در پل های عابر پیاده استفاده نمی شود. این در حالی است که در کشور ما از چند سال پیش تعبیه پله های برقی به عنوان بهینه سازی پل های عابر پیاده در حال انجام است اما این اقدام دارای هزینه ساخت و نگهداری و تعمیر زیادی است و از سوی دیگر این پل ها و پله ها برای افراد معلول و سالمندان و ناتوانان جسمی به درستی طراحی نشده است و همین امر سبب کاهش استاندارد آنان می شود.

مشاور عالی شهردار تهران در حمل و نقل و ترافیک افزود: برای استاندارد سازی پل های عابر پیاده باید برای معلولان آسانسور طراحی شود تا به راحتی ویلچر قابل حمل و نقل باشد. همچنین ایجاد سطح شیب دار نیز هم درمعابر و هم در پل های عابر پیاده حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: اساسا در تمام شهرهای کشور، پیاده روسازی ها در سطح بسیار عقب مانده ای قرار دارد و بحث بهسازی معابر برای جانبازان و معلولان نیز دچار عقب ماندگی است و با این شرایط چه توقعی می رود که پل های عابر پیاده دارای سطح استاندارد باشند.

تقی زاده در خصوص جانمایی پل های عابر پیاده خاطرنشان کرد: جانمایی ها بر اساس تقاضاها شکل گرفته است و غالبا در مناطقی که بیشترین نیاز احساس می شود، پل های عابر پیاده احداث شده اند.ارتفاع پل های عابر پیاده کاملا استاندارد بوده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ارتفاع پل ها با توجه به استانداردها ساخته شده است.

 تقی زاده با بیان این که بحث پل های عابر پیاده در تهران بحث ساده ای نیست و باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد و این مسئله نیز نیازمند مطالعات بیشتر است گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته، تعداد پل های عابر پیاده کم است و در مقابل از زیرگذرها استفاده می شود و این زیرگذرها عریض و دارای تهویه های قوی با امکاناتی نظیر واحدهای تجاری و کافی شاپ احداث می شود تا عابران را به سمت استفاده از آن ها ترغیب کند.

مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک افزود: پلهای عابر پیاده نسبت به زیرگذرها دارای معایب زیادی هستند و از آن جمله می توان به ایمنی کمتر و شرایط آب و هوایی گرم در تابستان و سرد در زمستان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث زیرگذرها به خوبی می توان پله برقی تعبیه کرد و این در حالی است که ساخت پله برقی برای پلهای عابر پیاده و نگهداری آن ها در محیط های روباز نیز هزینه زیادی دارد و همین عوامل است که سبب می شود گاهی با پل های عابر پیاده با پله های برقی خراب مواجه می شویم. از همین رو باید زیرساخت هایی برای ساخت زیرگذر در تهران به جای پل های عابر پیاده فراهم شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.