برداشتن طحال نقش موثری در گسترش پلاک های آترومی در عروق دارد

۱۴اردیبهشت،

رتبه دوم پژوهشگر جوان جشنواره ملی رازی در حوزه طب سنتی گفت: برداشت طحال می‌تواند نقش موثری در گسترش پلاک های آترومی در عروق داشته باشد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر مجید امتیازی با اشاره به عنوان مقاله اش تحت عنوان نقش محافظتی طحال در برابر پلاک های آترومی، بر اساس آموزه های ابن سینا اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه طب سنتی ایران در این مقاله سعی شد تا دیدگاه ابن سینا در مورد اهمیت و نقش حیاتی طحال در مورد یکی از عملکردهای مهم و اساسی خودش یعنی نقش محافظتی آن در برابر بیماری آترواسکلروز بر اساس شواهد و قراین موجود و مکتوب در منابع معتبر طب سنتی و کتاب قانون بیان شود.

وی افزود: طب رایج سال ‌ها طحال را به عنوان بخشی از بدن انسان می‌داند که انسان می‌تواند بدون آن به زندگی خود ادامه دهد. این دیدگاه سال‌های متمادی وجود داشته است و به همین سبب بوده است که طحال را به راحتی در بعضی از آسیب دیدگی‌های ناشی از تروما‌ها و یا بعضی از اختلالات خونی از بدن خارج می‌کردند. این در حالی است که در تحقیقات اخیر که توسط محققین انجام داده شده است بیانگر این واقعیت است که برداشت طحال می‌تواند نقش موثری در گسترش پلاک­های آترومی در عروق داشته باشد. پلاک­های آترومی زمینه ساز و عامل اصلی آترواسکلروز می‌باشد که خود یکی از عوامل مهم و شناخته شده بیماری‌های مختلف قلبی عروقی است.

امتیازی همچنین عنوان کرد:  حکمای ایران زمین و بخصوص پزشکان مشهور ایرانی الاصلی چون ابن سینا نه تنها طحال را در بدن انسان به عنوان یک ارگان حیاتی و عملکردی می‌شناختند بلکه نقش و جایگاه خاصی هم برای آن در نظر گرفته بودند. به همین سبب علاوه بر اینکه در بررسی بیماری های هر یک از اعضای بدن دسته بندی های مفصلی برای امراض طحال در کتب مرجع طب سنتی بیان شده، راهکارهای درمانی و شیوه های تشخیص آن‌ها هم بر اساس فیزیوپاتولوژی طب سنتی هر یک به تفصیل عنوان شده است.

وی ادامه داد: در این مقاله بر اساس این اصول بیماری‌شناسی و نقش عملکردی ارگان طحال در بدن انسان و جایگاهی که این عضو در برقراری هوموستاز و تعادل اخلاطی و مزاجی فردی و بدنی عهده دار است، رابطه بین اختلال عملکردی طحال و بیماری آترواسکلروز هم با توجه به شواهد ومقالات موجود در طب رایج و هم بر اساس شواهد موجود در منابع مکتوب و معتبر طب سنتی مانند کتاب قانون بیان و با هم مقایسه شده است.

رئیس سلامتکده طب سنتی اردکان یزد متذکر شد: علاوه بر آن این نکته مهم و اساسی هم در این مقاله عنوان شده است که این موضوع که طحال می‌تواند نقش محافظتی در برابر بیماری آترواسکلروز داشته باشد و در سال های اخیر طب رایج به احتمال وجود این نقش پی برده است و هنوز در مراحل بررسی و مطالعه است، حکمای ایران زمین و بزرگان این مرز و بوم قرن‌ها قبل این ارتباط را شناخته بودند و راهکارهای عملی هم برای تقویت نقش محافظتی طحال در برابر آترواسکلروز پیشنهاد داده بودند.

گفتنی است: دکتر مجید امتیازی موفق به کسب رتبه دوم پژوهشگر جوان جشنواره ملی رازی در حوزه طب سنتی است.

وی متخصص طب سنتی ایران فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و در حال حاضر به عنوان رییس دانشکده طب سنتی شهید صدوقی یزد مشغول به فعالیت است.

تمام دستیاران دانشگاهی طب سنتی ایران برای فارغ التحصیلی باید حداقل یک مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ برسانند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.