برداشتن نیش حشرات در زمان گزش ، از ورود بیشتر سم جلوگیری میکند

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک متخصص کودکان گفت : برداشتن نیش زنبور از روی زخم در اسرع وقت جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری بوده و نقش مهمی در کاهش درد دارد.

دکتر کوشانفر، متخصص کودکان  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اکثر واکنش های آلرژیک ناشی از گزش حشرات مانند پشه ها ، مگس ها ، کک ها به ویژه زنبور ها ، ضایعه اولیه محدود به ناحیه گزش پوست گاهی به ندرت آنافیلاکسی سیستمیک است گفت : پاسخ های پوستی موضعی به حشرات نیش زننده احتمالا به وسیله مواد وازواکتیو  یا تحریک کننده مشتق از بزاق حشرات ایجاد می گردد .

وی با اشاره به اینکه هیچ شواهدی مبنی بر درگیری در واکنش های موضعی وجود ندارد تصریح کرد : گزش حشرات معمولا کهیری است  و واکنش های بالینی به حشرات سمی نیش زننده به دسته های موضعی ، موضعی بزرگ ، پوستی ، سیستمیک ، سمی و تاخیری تقسیم می گردد .

وی یادآور شد : واکنش های موضعی ساده سبب تورم ، درد و سوزش شده و معمولا کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد به طوری که واکنش های موضعی بزرگ ساعت ها تا روز ها به طول انجامیده و واکنش های معمولی پوستی در عرض چند دقیقه پیشرفت می کند و علائم پوستی مانند کهیر ، آنژیوادما و خارش ، واکنش های سیستمیک مانند کهیر منتشر ، ادم حنجره و افت فشار خون را سبب می گردد  .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه  گزش زنبور ها می تواند خطر جدی برای فرد باشد ادامه داد : گزیدگی ممکن است بر اثر نیش انواع زنبور ها مانند زنبور عسل و زنبور سرخ باشد  که  نیش زنبور عسل ماده به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش زخم باقی می ماند که برداشتن نیش از روی زخم در اسرع وقت جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است .
وی تصریح کرد :زخم زنبور ها به خصوص زنبور سرخ بزودی عفونی می گردد چنانچه گزش زنبور ها در نقاط مختلف به خصوص در ناحیه گردن و سر بروز کند ، می تواند تهدید کننده زندگی باشد  درد ، تورم ناگهانی و قرمزی در محل زنبور گزیدگی از علائم زنبور گزیدگی می باشند .

وی در پایان خاطرنشان کرد :شستشوی محل گزش با اب و صابون و سپس با جوش شیرین ، کمپرس سرد یا کیسه محتوای یخ روز محل گزش ، خارج کردن نیش زنبور و… از جمله اقدامات اولیه مواجهه با گزش می باشند ولی چنانچه از درد و ترشح ناحیه گزیدگی کاسته نشد و در موارد علائم شوک های آنافیلاکتیک مانند کهیر منتشر ، ادم حنجره و افت فشار خون به وجود آمد به پزشک اورژانس مراجعه و درمان شامل اکسیژن تزریق داخل وریدی ، اپی نقرین ، استروئید و هیستامین مورد توجه قرار گیرد ./ح

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.